Pārmaiņas vilcienu satiksmē - sāpīgas latgaliešiem, bet ieguvēji tuvāk Rīgai dzīvojošie

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

 

No februāra stājas spēkā pārmaiņas pasažieru vilcienu satiksmē, kuras uz pirmo acu uzmetienu var nešķist īpaši lielas – vairāki mazāk populāri reisi atcelti, daži nākuši klāt, savukārt vēl citos vilcienu satiksme daļēji tiks aizstāta ar autobusiem. Tomēr atsevišķas pārmaiņas, galvenokārt reģionos, sabiedrība uztvērusi ļoti jūtīgi, jo īpaši tāpēc, ka tās, iespējams, ir daļa no plašākas politikas maiņas pasažieru vilcienu pārvadājumu jomā un arī reģionālās attīstības politikas neveiksmju cēlonis. 

Dalbes stacijā no rīta elektrovilciens uzņem vien divus pasažierus, un tieši tāpēc šajā Rīgai salīdzinoši tuvajā stacijā vilcieni nākotnē, iespējams, pieturēs retāk. Tā mudinās pasažierus, no kuriem daudzi stacijā atstājuši savus auto, doties uz tuvāko Olaines pieturu. Tomēr kopumā pasažieriem nākamajos gados varētu būt jārēķinās ar tādu uzņēmuma "Pasažieru vilciens" (PV) politiku, kas būtu labvēlīgāka pieprasītākajām stacijām un reisiem.

"Pamata iemesls ir tāds, ka mēs šajā gadā plānojam uzņēmuma darbību padarīt efektīvāku un saimnieciskāku tieši no valsts budžeta un uzņēmuma līdzekļu izlietošanas viedokļa," skaidro  "Pasažieru vilciena" vadītājs Andris Lubāns. Viņš norāda, ka uzņēmumam nākas savienot vairākus uzdevumus: gan nogādāt pasažierus iespējami ātrāk lielos attālumos, gan uzņemt pasažierus mazāk pieprasītajās pieturvietās.

Savukārt gadījumos, kad pārmaiņas ir sociāli jūtīgas, tiks meklēti atsevišķi risinājumi,

"Pildot sociālo funkciju, mums jāmēģina kaut kādā veidā tuvināties un izprast vairākuma pasažieru vēlmes. Ja vairākums vēlas braukt ātri, tad mums varbūt jāatrod citi risinājumi tiem pasažieriem, kuriem vēlmes ir pretējas – lai vilciens apstājas katrā mazajā pieturvietā," norāda Lubāns.

Latgalē sašutums par izmaiņām

Tomēr lielāko satraukumu izraisījuši uzņēmuma iecerētie risinājumi tieši reģionos, kur galvenokārt paredzēta daļēja vilcienu satiksmes aizstāšana ar autobusiem vairākos maršrutos, piemēram, uz Valku, Madonu un Zilupi. 

Ļoti lielu sašutumu Latgalē raisījusi iecere aizstāt vilcienus ar autobusiem posmā no Rēzeknes līdz Zilupei, atklāj reģionālā laikraksta "Ludzas Zeme" galvenā redaktore Laima Linuža. Tas radījis iespaidu, ka ar vietējo iedzīvotāju viedokli nerēķinās. "Notiks remonta darbi ceļa posmā Rēzekne – Ludza. Tas nozīmē, ka solītais autobuss nevarēs iekļauties nekādos grafikos. Tas apliecina tikai to, ka amatpersonas un cilvēki, kas nodarbojas ar svarīgu lēmumu pieņemšanu, vispār nav lietas kursā, kas Latgalē notiek," saka Linuža.

Laima Linuža arī norāda, ka autobuss posmā no Rēzeknes līdz Zilupei vilcienu pilnvērtīgi aizstāt nevarēs: "Cilvēki no ļoti daudzām vietām vienkārši netiks savākti, piemēram, tāda ir Nerza, kur ar autobusu nevar ne atvest, ne aizvest."

Laikraksta redaktore arī uzsver, ka, piemēram, Ludzas un Zilupes iedzīvotāju neapmierinātībai ar vilcienu satiksmes pārmaiņām ir krietni dziļāki iemesli – vispārējs sašutums ar centrālo valsts institūciju vienaldzīgo attieksmi pret Latgali.

"Ludzā un Zilupē sašutums ir milzīgs. Mēs vienkārši jūtamies atstumti, nevajadzīgi Rīgai. Par šo sašutumu liecina vairāk nekā 800 paraksti dažu dienu laikā. Mums ir milzīgas problēmas ar medicīnu un transportu, un ja šīs lietas nerisina, neizslēdzu, ka te ir iespējami arī kādi asiņaini notikumi," saka Linuža.

Mazāk kritiska ir nedaudzo Latvijas Radio sastapto pasažieru reakcija Rēzeknes stacijā. Padzīvojusī kundze Olga atzīst, ka ir dzirdējusi par gaidāmajām pārmaiņām un tās viņu izbrīna. Sirmā kundze atklāj, ka pati vilcienu izmanto, lai dotos uz Ludzu. Savukārt kasiere Rēzeknes stacijā atklāj, ka galvenokārt vilciens uz Zilupi ir pieprasīts nedēļas nogalēs.

Risinājums - autobuss

Andris Lubāns tomēr uzskata, ka asie pārmetumi uzņēmumam ir nepamatoti, jo, gadījumos, kad vilciena satiksme tiek aizstāta ar autobusu, uzņēmums cenšas saglabāt līdzvērtīgu pakalpojumu:

"Mēs joprojām nogādājam viņus galapunktā, tas joprojām ir mūsu maršruts, bet mēs to darām ar būtiski mazākām izmaksām, jo viens vilciena kilometrs maksā 8-9 eiro, kamēr autobuss atsevišķos gadījumos ir pat zem eiro.

Ieņēmumi no tā savukārt nemainās, bet izmaksas samazinās būtiski."

No vilciena uz autobusiem pēdējos pārdesmit kilometrus jau pērn nācās pārsēsties Aizkraukles iedzīvotājiem, jo šajā periodā tika veikta sliežu rekonstrukcija. Aizkraukles domes priekšsēdētājs Leons Līdums atklāj – iedzīvotāji kopumā bija saprotoši, tomēr, visticamāk, rēķinoties, ka neērtības būs pārejošas. "Protams, realitātē neērtības bija, jo nokļūt uz vilcienu, braucot kādu posmu ar autobusu, tas ir stresiņš, papildu neērtības. Cilvēki vienkārši to piecieta," skaidro domes priekšsēdētājs.

Leons Līdums atklāj, ka kopumā Aizkraukles iedzīvotāju apmierinātību ar dzelzceļa satiksmi ietekmējis arī dzelzceļa sadarbības projekts ar vietējo autobusu pārvadātāju: "Rudenī "Latvijas dzelzceļš" nāca ar tādu priekšlikumu - palētināt autobusu biļešu izcenojumus no pilsētas līdz dzelzceļa stacijai, jo mums tur 2-3 kilometri jāizmanto vietējais autobuss. Viņi piedāvāja apvienot autobusa un dzelzceļa biļeti, un pilsētas posms kļūst uz pusi lētāks. Statistika pāris mēnešu garumā liecina - šī iniciatīva iedzīvotājiem ir patikusi."

Arī citām pilsētām, piemēram, Madonai un Valkai, teorētiski ir iespēja atgūt iecienīto vilcienu satiksmi, tomēr tas būs atkarīgs no pieprasījuma un citiem apstākļiem. "Pasūtītājs piekritis pilotprojektam – sešus mēnešus mēs uzkrājam statistiku, redzam, kā cilvēki pārvietojas. Un, ja notiek brīnumi un cilvēku skaits dubultojas, tad mēs sēžamies pie galda un runājam: vai nu atgriežamies atpakaļ pie vilciena, bet tad pasūtītājam un attiecīgi valsts budžetam tas maksā vairākus simtus tūkstošus eiro, vai ir kādi citi risinājumi," stāsta Andris Lubāns.

Būs arī ieguvēji

No pārmaiņām nenoliedzami, būs arī ieguvēji, piemēram, Daugavpils, no kuras kursēs viens jauns reiss. Daugavpils stacijas dežurante Silvija Atgone lēš, ka pieprasījums pēc jaunā reisa būs. Savukārt kāda stacijā sastapta pasažiere prognozē, ka jaunais reiss būs noderīgs studentiem.

Plašākās pārmaiņas "Pasažieru  vilciena" politikā savukārt var izrādīties labvēlīgas pilsētām, kuras atrodas tuvāk Rīgai. Piemēram, šobrīd tiek apsvērts vilciens maršrutā Rīga-Dobele.

 "Pasažieru vilciena" pārstāvju teiktais un arī budžets nepārprotami liecina, ka par tik pieejamiem vilcieniem kā PSRS laikos vairs nav pamata sapņot. Tomēr vienlaikus rūgstošā neapmierinātība Latvijas attālākajos reģionos skaudri atgādina, ka jautājums par vilcienu satiksmi vairs nav uzveļams tikai uz pārvadātāja pleciem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti