Melu detektors: Vai Arvils Ašeradens saka patiesību?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

 

"Ja mēs apskatāmies relatīvi valdības izmaksas pret to, kā [izglītībai] tērē citas Eiropas Savienības valstis, tad Latvijā tie ir gandrīz 6% no kopprodukta, un liekas, ka tā ir diezgan liela izmaksa. Ja mēs skatāmies vidēji Eiropas Savienībā, tad tā ir 5."

14.oktrobrī Latvijas Radio sacīja Finanšu ministrijas parlamentārais sekretārs Arvils Ašeradens ("Vienotība"). Pārbaudot šo izteikumu lsm.lv, pieci.lv un "Re:Baltica" kopprojektā  "Melu detektors", secinājām, ka tā ir puspatiesība.

Lai arī ne gluži precīzi, Ašeradena minētie skaitļi ir tuvu patiesībai - 2013.gadā Eiropas Savienība (ES) vidēji izglītībai tērēja 5%, bet Latvija - 5,7% no iekšzemes kopprodukta (IKP). Pēc Finanšu ministrijas informācijas, arī pērn mēs izglītībai esam atvēlējuši procentuāli tikpat, bet šā gada prognoze ir nedaudz zemāka - 5,6% no IKP.

Dati: FM, Eurostat

Vienlaikus var diskutēt, vai izglītībai dotā IKP daļa tiešām "ir diezgan liela izmaksa", kā norāda Ašeradens.

Pretējs secinājums bija OECD ekspertiem, kuri pagājušogad analizēja Latvijas pedagogu atalgojuma modeli. Tā dēvētā attīstīto valstu organizācija, par kuras dalībvalsti Latvija drīzumā cer kļūt, ziņojumā norādīja, ka Latvija izglītībai tērē mazāk nekā vidēji OECD valstīs (2011.gadā - 6,1%). Un stipri mazāk nekā atsevišķās valstīs ar ļoti augstiem mācību sasniegumiem, piemēram Korejā un Somijā, kur 2011.gadā nozare saņēma attiecīgi 7,6% un 6,5% no IKP. Turklāt, ja salīdzina tikai IKP daļu pamatskolu un vidusskolu izglītībai (neskaitot pirmsskolu un augstāko izglītību), Latvijas rādītājs togad bijis proporcionāli vēl zemāks - 3% pret OECD vidējo 3,8% no IKP. Tāpat Latvijā ir zemas izglītības izmaksas, rēķinot uz vienu skolēnu.

Melu detektora birkas 

Patiesība - apgalvojums ir patiess, tas ir skaidri saprotams, nav pārspīlēts, apšaubāms un to var pierādīt.

 

Puspatiesība - apgalvojums ir gandrīz patiess, tomēr tas nav precīzs, ir pieļautas statistikas un salīdzinājuma kļūdas, tomēr būtībā doma ir skaidra un tā daļēji atbilst patiesībai.

 

Tukšas pļāpas - apgalvojums nav patiess, tas nav pierādāms. Tajā ir būtiskas novirzes no statistikas vai datiem, retorika ir pārspīlēta, un nav pierādījumu, ka tas būtu jebkādā veidā patiess.

 

Ārpus konteksta - Argumentācijā pieļautas kļūdas, salīdzinot lietas, kuras viena ar otru loģiski nav salīdzināmas. Lai gan faktiski dati var būt patiesi, konteksts nav pamatots un ir kļūdains

 

Panikas celšana - Daļa no faktiem ir patiesa, bet izmantoti spēcīgi pārspīlējumi, kā rezultātā tiek sabiezinātas krāsas un maldināta auditorija, informācija neatbilst esošajai situācijai.

Salīdzinot ES valstu proporcionālos izdevumus izglītībai ar to vietām OECD PISA jeb starptautiski atzītākajā izglītības sistēmu reitingā, redzama vēl kāda sakarība. Turīgākajās valstīs, kur IKP ir liels, augsti izglītības tēriņi automātiski negarantē labus vidējos mācību sasniegumus, savukārt trūcīgākajās valstīs maza daļa izglītībai atspoguļojas arī vājos skolēnu rezultātos. OECD norāda, ka šāda saikne ir valstīs, kur tāpat kā Latvijā IKP nesasniedz 20 000 ASV dolāru uz vienu iedzīvotāju. Tiesa, Latvija uzskatāma par izņēmumu, jo ar zemu iekšzemes kopproduktu un ne pārāk lielu finansējumu izglītībai ir PISA reitingu vidussdaļā.

Ašeradens intervijā Latvijas Radio pamatoti norāda, ka Latvijai vajadzētu efektivizēt skolu tīklu un palielināt skolotāju darba samaksu. Uz to norādījuši arī dažādi eksperti. Vienlaikus viņa teiktais, ka Latvija izglītībai tērē diezgan daudz, patiesībai atbilst tikai daļēji, un izglītības tēriņi būtu jāskata plašākā kontekstā.

Birka: Puspatiesība

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti