4. studija

TV torņi

4. studija

Interneta aptaujas senioriem

Garās rindas pie ārstiem

Pretēji solījumiem, garās rindas pie ārstiem nesarūk

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Neskatoties uz solījumiem, joprojām ir apgrūtināta iespēja pacientiem pierakstīties pie pieprasītākajiem medicīnas iestāžu speciālistiem. Piemēram, reimatologa apmeklējumu daudzi var realizēt tikai pēc vairākiem mēnešiem, pirms tam bruņojoties ar lielu pacietību un zvanot medicīnas iestādes reģistratūrai, kura dienā mēdz apkalpot vien desmito daļu no tūkstošiem zvanu, kas tiek saņemti.

Ja ir vēlme tikt pie ārsta, var nākties zvanīt pēc mēneša - konkrētā dienā un cerēt, ka, konkurējot ar vēl tūkstošiem citu pacientu, izdosies izlauzties līdz reģistratoram un pieteikt vizīti. Un, ja arī izdosies sazvanīt reģistratūru, vēl pāris mēnešu būs jāgaida līdz pašai vizītei.

"Paziņai bija gadījums, viņai vajadzēja pierakstīties diezgan steidzami pie reimatologa, zvanot uz iestādi, pierakstoties, viņai pateica, lai viņa piezvana 13.martā, jo tad būšot tā diena, kad varēšot pierakstīties, bet pieraksts tiks veikts uz jūniju vai tikai jūliju un tas ir ar ārsta nosūtījumu. Mums vēl tā mazliet jocīgi likās, ka tieši tajā datumā visiem tiek teikts, lai zvanītu, bet, kur ir garantija, ka vispār kādu varēs sazvanīt un tā rinda līdz tam jūnijam vispār vēl būs," neizpratnē par garajām rindām pie reimatologa ir Rūta Paeglīte.

Lai pārliecinātos par Rūtas stāstīto, arī Latvijas Televīzijas raidījums "4.studija" mēģināja pierakstīties pie reimatologa ar ārsta nosūtījumu, taču saņēma atteikumu:

"Diemžēl mums viss ir pilns, mums pat par maksu viss ir aizņemts un nākošais pierakstiņš būs 13.martā uz aprīli, maiju, jūniju."

Uz ielas sastaptie iedzīvotāji ir pieņēmuši situāciju un izrāda gatavību gaidīt. "Jā, tas nav labi, bet sistēma ir tāda un, ja ir jāgaida, tad gaida, ja, protams, var sagaidīt," sacīja sastaptā Dzidra. Arī Taiga saprot, ka piedāvājuma nav, un ir jāgaida. Aija nosauc par ļoti ilgu divu, trīs mēnešu gaidīšanu, kas attiecas arī uz tiem, kuriem nav līdzekļu, lai samaksātu pilnu pakalpojuma maksu.

"Pirms Jaunā gada man bija nosūtījums, bet tikai februārī zvanīšu, lai pierakstītos," stāsta Tamāra.

Paula Stradiņa Klīniskajā universitātes slimnīcā paskaidroja, ka milzīgi garas rindas veidojas ne vien pie reimatologa, bet arī citiem speciālistiem un pierakstu sistēma veidota tā, ka konkrētajam speciālistam tiek izvēlēta viena diena, kurā pieņem zvanus, lai pieteiktos pie speciālista nākamajam mēnesi vai gada ceturksnim.

Slimnīcā arī atzīst, ka pieprasījums pierakstam pie reimatologa ir lielāks par piedāvājumu un saņemto zvanu skaits ir milzīgs: "Ir bijušas situācijas, kad mums zvana 1000 dienā." Pierakstos redzams, ka decembrī zvanīts 11 000 reižu, no kuriem atbildēts 954 zvanītājiem, kas var nozīmēt to, ka apmēram 10 000 zvanītāju nav izdevies pat iestāties rindā, nerunājot nemaz par par rindas izstāvēšanu.

"Man ir grūti komentēt, ko ir domājis veselības ministrs, bet šobrīd pacientu skaits aug un mēs katru mēnesi Nacionālajam veselības dienestam (NVD) nosūtām ziņas par rindām gan uz ambulatorajiem pakalpojumiem, gan uz stacionārajiem," sacīja Stradiņa slimnīcas pārstāvis, komentējot izteikto solījumu, ka rindu nebūs.

"Mēs neiejaucamies tajā, kā slimnīcas organizē rindu. Mēs iepērkam pakalpojumu un apmaksājam noteiktu skaitu vizīšu gadā, bet tas, kā viņi to rindu kārto, ir viņu iekšējā lieta," stāsta NVD Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Māra Āboliņa.

Latvijas lielākajā un nozīmīgākajā ārstniecības iestādē pacientu pieprasījumu skaits tikt pie ārsta ir daudzkārt lielāks par valsts dotētajām vizītēm. Taču daudziem sagādā grūtības reģistratūras sazvanīšana, lai pieveiktu vismaz pirmo pakāpienu grūtajā ceļā pie ārsta.

"Iespējas sazvanīt ir. Pacientiem, kad viņi zvana, nevajag likt nost klausuli, jo viņi jau stāv rindā," skaidro Stradiņa slimnīcā. 

"Šajā virzienā nepārtraukti tiek strādāts, pagājušajā gadā tika piešķirti 10 miljoni eiro pakalpojuma pieejamības uzlabošanai, konkrēti - rindu mazināšanai un arī šī gada budžetā ir rasta iespēja šādā pašā apjomā saglabāt papildus 10 miljonus, lai šo situāciju risinātu. Protams, ir jāsaprot, ka par šādu naudu nav iespējams atrisināt pilnīgi visas problēmas, kas ir saistītas ar rindām pie speciālistiem, taču tas ir neliels solis, lai šo situāciju tomēr mēģinātu uzlabot," skaidro NVD.

Ņemot vērā līdzšinējo zvanītāju statistiku, šķiet, ka tiem, kuri grib pierakstīties pie ārsta, jāapbruņojas ar pacietību un brīvu dienu. Tas, ka reģistratūrā zvanus pieņem 10 cilvēki, vēl nenozīmē, ka zvanītāji būs starp laimīgajiem, kuriem izdosies tikt līdz ārstam, tomēr neatlaidīga zvanīšana pagaidām ir vienīgais variants, lai sasniegtu nepieciešamo speciālistu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti