Ģimenes studija

Trīs ventspilnieču stāsts par dzīvi ārpus ikdienas ģimenē un darbā

Ģimenes studija

Mājmācība - kāpēc vecāki arvien vairāk to izvēlas saviem bērniem?

Par audzināšanas pamatiem un nākotni šodienā: 20. gs. vecāki un 21. gs. bērni

Vērtības, kas nemainās. Kā 20.gadsimta vecāki audzina 21.gadsimta bērnus?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

20. gadsimta vecākiem dzimst 21. gadsimta bērni. Kā vecāki var palīdzēt bērnam izaugt, apzinoties laika pārbaudītas vērtības? Vislabākā bērnu audzināšana ir labs piemērs, izpratne un disciplinēšana. Vecāku uzdevums ir iemācīt bērnu domāt, izdarīt secinājumus un mācīties no kļūdām. Īpaši svarīgi tas ir laikmetā, kad pieejams liels informācijas daudzums.

Par audzināšanas pamatiem Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija” diskutē biedrības "Radošais psiholoģijas centrs ģimenei" vadītāja Iveta Gēbele un ergoterapeits, “RigaBrain” dibinātājs Pēteris Urtāns.

Pēteris Urtāns domā, ka audzināšanā svarīgs ir ne tikai cilvēks, bet arī laikmets. Jāvērtē, kāda ikdiena un tehnoloģijas bija pirms 20 gadiem, kāda tagad. Šodien viss ir savādāk, vecākiem bieži jāpielāgojas bērniem, jo bērns līdz piecu gadu vecumam visu ātri apgūst.

Ergoterapeits uzsver, ka audzināšanā ir divi līmeņi – pirmais uz izdzīvošanu un instinktiem balstītais, un otrs – lēmuma pieņemšana.

Vecākiem jāspēj atrast tiltu starp abiem.

Iveta Gēbele  uzskata, ka tautas pasakas spēj izveidot tiltu starp šiem līmeņiem. “Ja šķiet, ka šodiena nograuj visus tiltus, tad palīdz pasakas. Pasakas palīdz veidot tiltu starp pasaulēm. Ir nemainīgas un mainīgas lietas. Fizioloģiski nekas nav mainījies. Pasakās ir spēja pārmest tiltu starp pasaulēm  - fizisko un garīgo. Daudzās jomās ir notikušas ļoti lielas izmaiņas, piemēram, skaistuma un ķermeņa kults.”

Pēteris Urtāns uzsver, ka informācijas daudzums, kas jāapstrādā ikdienā pieaugušajam un bērnam, pēdējo 50 gadu laikā ir desmitkāršojies. “Ir jāprot atlasīt informāciju, jo plūsma ir milzīga. Jāpalīdz bērnam arī apstāties, pievērst uzmanību sev. Elektronika ir sērga, kas dod momentānu apbalvojumu – ja kas nepatīk, uzreiz var izvēlēties nākamo. Tehnoloģiju pieeju var raksturot arī kā atkarību, kas dod sekas, dažādas saskarsmes grūtības.

Vecāki ir atbildīgi par informācijas daudzumu, kas pieejams bērnam.”

Kā palīdzēt bērnam?

Iveta Gēbele uzskata, ka audzinot attīsta divus varoņus. Pirmie ir bārenīši un trešie tēva dēli, kas ies meklēt vārpstiņas, nokāps pazemē. Otrie varoņi ir mātes meitas un pirmie dēli. Pirmajiem dēliem visu vajag tūlīt un tagad, ātri. “Pasakās ir precīza atbilde – ko dabū bārenīte, trešais tēva dēls un pirmais tēva dēls. Varoņa attīstība ir tikai caur pārbaudījumiem. Pasaka tev pasaka, kas tev par to būs.”

Pēteris Urtāns uzsver, ka svarīgākais ir prasme uzveikt grūtības un risināt tās. Vecāku uzdevums ir panākt, lai bērns izdomā, “pieslēdz smadzenes”, risinot situācijas. Ja vecāki ļaus bērnam būt patērētājam, tas nepalīdzēs risināt problēmas.

Ir bijuši dažādi laikmeti, bet lielās vērtības nav mainījušās. Iveta Gēbele uzsver, ka vecāku uzdevums ir mācīt bērnus piecelties - piecelties vienu reizi vairāk, nekā nokrist. Katram ir savs ceļš ejams un grūtības, ar ko jātiek galā.

“Vislabākā bērnu audzināšana ir labs piemērs,” teikusi arī Pētera Urtāna vecmāmiņa. Svarīga audzināšanā ir arī izpratne un disciplinēšana.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti