Panorāma

Valsts un Rīga masveidā maina pansionātu iemītniekus

Panorāma

"Citadeles" pārdošanu plāno pabeigt mēneša laikā

Bezpilotu lidaparāti apdraud aviācijas drošību

Likumdošanu bezpilotu aviācijai sola ieviest līdz gada beigām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Neierobežotas iespējas pret drošību, kas ir dzīvības cenā. Tādas intereses saduras gaisā, kur aizvien biežāk krustojas tālvadības lidaparātu un pasažieru lidmašīnu ceļi. Arī Latvijas debesīs notikuši jau divi incidenti, kuros iesaistīti bezpilota lidaparāti. Tādēļ Rīgā šajās dienās taps vadlīnijas visas Eiropas Savienības (ES) likumdošanai, jo mazie lidaparāti kļūst aizvien populārāki.

Bezpilotu lidaparātu paraugdemonstrējumi Spilves lidlaukā ceturtdien pulcē daudzus ārvalstu ekspertus, kuri ieradušies uz kārtējo mūsu valsts ES prezidentūras pasākumu.  Filmēšana, apsekošana, arī spiegošana – šo robotu iespējas ir neizmērojamas.

Piemēram, lidaparāts, kurš speciāli radīts piekūna un vanaga izskatā esot neaizstājams lidlaukos. Ieraugot plēsēju, citi putni bēg prom un lidmašīnas var droši nosēsties.

Demonstrētāju vidū ir arī latviešu pašsekojošā bezpilota lidaparāta „airdog” radītāji. Viņi gan atzīst, ka šis lidaparāts radīts tikai privātiem mērķiem, taču skaidrs, ka regulējums vajadzīgs arī tam.

„Tieši privātiem mērķiem būs vēl vairāk. Kā tehnoloģiski noņemt atbildību no lietotāja, kurš varbūt nezina, ka lido lidostas tuvumā vai palaiž pūlī,” saka uzņēmuma vadītājs Edgars Rozentāls.

Redzi un izvairies – tā esot galvenā prasība gaisa telpā, bet šie lidaparāti to ievērot nespēj. Arī Latvijas aviācijā jau bijuši divi nopietni incidenti, kuros iesaistīti lidojošie tālvadības roboti.

„Mums ir gadījums, kad lidmašīna veica piespiedu izvairīšanos no sadursmes un šeit pat Spilvē bija nesekmīgs mēģinājums pacelties, tika traucēta radaru darbība. Tas ir ļoti nopietns incidents, izmeklēšana turpinās,” akcentē Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs.

ASV izrēķinājušas, ka šie lidaparāti gada laikā rada zaudējumus divu miljonu dolāru apmērā, ietriecoties, nokrītot un bojājot īpašumu. Arī Latvijas satiksmes ministrs Anrijs Matīss („Vienotība”) norāda, ka drošība un diskrētums ir galvenie jautājumi, domājot par tālvadības lidaparātu izmantošanu publiskajā telpā, saka ministrs.

Visus šos jautājumus aviācijas eksperti plāno identificēt ceturtdien un piektdien Rīgā notiekošajā konferencē par tālvadības gaisa kuģu sistēmām.

Pēc tam taps vadlīnijas, kuras būs jauna likuma pamatā. Eiropas Komisijas transporta komisāre Violeta Bulka solījusi, ka tiesisks regulējums taps šī gada laikā un visās dalībvalstīs tas būs vienāds. Jo šiem lidaparātiem kartēs zīmētas robežas neeksistē. „Bezpilotu lidaparāti kļūst ļoti populāri. Tie ir visās ES dalībvalstīs. Mēs jūtam, ka jārada vienota sistēma. Tie kļūs par daļu no aviācijas stratēģijas, ko mēs radīsim šogad. Mums šogad būs sabiedriskā apspriešana, kas beigsies ar jaunu regulējumu un jaunu likumdošanu,” saka Bulka.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti