Jau šobrīd OCTA jomā darbojas tā dēvētā "bonus malus" sistēma, kas reizi gadā pārskata autoīpašniekiem piešķirto klasi no 1 līdz 17. Jo augstāka klase, jo OCTA polise lētāka un otrādi. Konkrēto līmeni piešķir, ņemot vērā vadītāja braukšanas vēsturi, apdrošināšanas izmaksas un pārkāpumu statistiku.
Taču ikdienā, pērkot polisi internetā, piemēram, svaigi sodīti agresīvi braucēji uzreiz nejūt izmaiņas savā naudas makā. "Šobrīd ziņas par autovadītāja soda punktiem nav iestrādātas mehānismā, pērkot polises internetā. Automātiski tas nenotiek," skaidro LTAB valdes priekšsēdētāja vietniece Baiba Gribuste.
Ja informāciju vienmēr aktualizētu par maksu, polišu pircējiem kopā būtu jāsamet pieci miljoni eiro gadā, vienas polises cena pieaugtu vidēji par trīs eiro. Iekšlietu ministrijā skaidro - lai apdrošinātājiem bez maksas sniegtu ziņas par pārkāpumiem, ir jāmaina likums. To darīt var ierosināt Satiksmes ministrija (SM), bet iekšlietu resors sniegs savu atzinumu.
Nauda tad būs jāmeklē budžetā. "Mēs varētu vērtēt, vai šī prasība tiešām skar satiksmes drošību, jo jāņem vērā, ka tas prasīs arī finanšu resursus," uzsvēra IeM pārstāve Gunta Skrebele.
Apdrošinātāji norāda, ka "bonus malus" sistēma disciplinē vadītājus, taču tas nenotiek pietiekami operatīvi. Piemēram, šogad uz sliktāku klasi noslīdējuši divreiz vairāk šoferu nekā tie, kam klase uzlabota. "Ir loģiski, ka "bonus malus" pasliktinās, sekojot negadījumu statistikai. Situāciju varētu uzlabot, ja autovadītājs ātrāk redzētu izmaiņas savas polises cenā, tas daudziem liktu padomāt par uzvedību uz ceļa," norāda LTAB pārstāve Gribuste.