Vidzemē aprobēs pakalpojumu – transports pēc pieprasījuma

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Laukos iedzīvotāju skaits sarūk un līdz ar to arī nerentabli kļūst daudzi autobusu reisi. Bet pie ārsta vai uz vietējo pašvaldību jānokļūst ir arī visattālāko un vientuļāko māju iedzīvotājiem. Lai risinātu sabiedriskā transporta problēmu, Vidzemē ir uzsākts darbs, lai izveidotu jaunu pakalpojumu – transports pēc pieprasījuma. Šajā gadījumā iedzīvotājiem, iepriekš piesakot sava brauciena vēlmes, būtu iespēja nokļūt sev vajadzīgajā galapunktā, un šim nolūkam kalpotu vai nu vieglās mašīnas, vai pavisam nelieli busiņi.

Vasaras mēnešos projekta īstenotāji aptaujāja un anketēja Vidzemes lauku iedzīvotājus, vai būtu nepieciešams šāds pakalpojums. Piemēram, Naukšēnu novadā iedzīvotāji atzina, ka jau ir samierinājušies, ka sarucis sabiedriskais transports un iemācījušies savstarpēji kooperēties,  bet arī atzina, ka jaunā ierosme noderētu gados veciem cilvēkiem.

Vidzemes plānošanas reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītājs Lotārs Dravants, kurš pats piedalījās iedzīvotāju aptaujāšanā, arī stāsta, ka lielākā daļa lauku iedzīvotāju to vērtē pozitīvi:

„Divas trešdaļas aptaujāto iedzīvotāju par šo pakalpojumu saka, ka tas viņus interesētu.”

Transports pēc pieprasījuma - tas nav no jauna izgudrots divritenis un vidzemnieki šo ideju nolūkojuši Austrijā.

„Tur šo iniciatīvu savās rokās ir ņēmušas vietējās pašvaldības, četras pašvaldības apvienojās, izveidoja asociāciju, iegādājās autobusiņu, nolīga šoferi. Daudzviet Eiropas valstīs ir speciālas reģionālās programmas, lai atbalstītu šādu iniciatīvu lauku teritorijās,” stāsta plānošanas reģiona transporta eksperte Kristīne Melnača,  

Taču transports pēc pieprasījuma nebūs gluži taksometra princips, iedzīvotājam sava brauciena vēlme būs jāpiesaka laicīgi, lai var izplānotu maršrutu. Lotārs Dravants vērtē, ka šī pakalpojuma īstenošana būtu jāveic, iesaistot jau esošos pārvadātājus.

„Viens no svarīgākajiem aspektiem ir šis drošības aspekts, ka pārvadātājs liek galvu ķīlā, ka tas vadītājs no rīta ir pilnīgi gatavs sēsties pie stūres un arī tehnika ir atbilstoši kārtībā,” arī par atbildības līmeni runā Dravants.

Vidzeme ir teritorijas ziņā lielākais reģions un ar zemu iedzīvotāju blīvumu, līdz ar to nenoliedzami ir jādomā, kā apkalpot iedzīvotājus un lai tas būtu rentabli. Tāpēc līdzdalību jaunajā projektā saskata arī transporta uzņēmuma „Valmiera” valdes priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš:

„Jādomā ir, jo iedzīvotāju skaits laukos sarūk un ar lieliem autobusiem pārvadāt nav īsti pareizi un ekonomiski.”

Šobrīd gan ir viens „bet” un tā ir likumdošana, kas neparedz šādu sabiedriskā transporta veidu. Valsts autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs uzskata, ka Vidzemē transports pēc pieprasījuma varētu būt kā pilotprojekts, pēc kura tad arī veikt nepieciešamās izmaiņas likumdošanā. Narvaišs cer, ja izdosies sakārtot finansējuma jomu, tad jau nākamgad varētu sākt arī reāli izmēģināt, kā darbotos pakalpojums – transports pēc pieprasījuma.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti