«Tīri fakti»: «Partizānu mārketingā» izmanto pat piketētājus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Februārī pie Saeimas notikušais pikets par 8.marta jeb sieviešu dienas atzīšanu par brīvdienu vairāk izcēlās ar to, ka piketētāju plakātus un vienādās cepures rotāja kāda ātro kredītu uzņēmuma logo. Lai gan piketa rīkotāja uzskata, ka tie ir tikai atbalstītāji, reklāmas speciāliste piketā saskata maskētu reklāmu.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

9.februāra rītā mediji, tajā skaitā Latvijas Radio, ziņoja, ka pie Saeimas gaidāms pikets. Tomēr jau pēc pāris stundām tviterī parādījās sašutušu politiķu ieraksti, ka pikets patiesībā ir ātro kredītu reklāma.

Piketa rīkotāja ir Liene Skulme. Pasākumu organizatore un skaistumkonkursu dalībniece, bijusi arī kāda ministra palīdze. Viņa tajā pašā dienā Latvijas Radio raidījumā “Pēcpusdiena” noliedz, ka pikets rīkots ar mērķi reklamēt ātros kredītus.

“Nē, protams, nē. Šāds jautājums pēc tam izskanēja, bet  šis uzņēmum ir mūsu atbalstītājs, un viņu vietā varēja būt jebkurš, bet diemžēl tādu atsaucību mēs neguvām. Un, ja tas tā izskatās, tad noteikti tas tā nebija domāts”, raidījumā “Pēcpusdiena” skaidro Skulme.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Tomēr gandrīz visu piketētāju plakātiem bija identisks dizains, tos tāpat kā bukletus un baltās cepurītes rotāja kredītdevēju logo.

Reklāmas speciāliste un Latvijas Universitātes pasniedzēja Marita Zitmane šeit saskata maskēto reklāmu. Tas ir “partizānu mārketinga” paņēmiens – cilvēks nemaz nenojauš, ka viņu mēģina iesaistīt reklāmas komunikācijā.

“Šie ātrie kredīti cerēja, ka caur piketu, problēmas aktualizēšanu pievērsis uzmanību sev. Es, protams, varbūt tagad spekulēju, bet es to vairāk vērtētu kā ne pārāk izdevušos partizāna gājienu, jo tas nebija tik neuzkrītoši. Bija diezgan labi redzams, kas tad aiz tā visa stāv un arī tika atmaskoti, skaidro Zitmane.  

Dienā, kad interesējāmies, ātro kredītu uzņēmums nespēja sniegt atbildi par saviem mērķiem un lomu  piketā. Tomēr Zitmanes vērtējumā, šī akcija jau saknē nebija kārtīgi izplānota: “Ja mēs tā paskatāmies, tad tas varētu būt arī šāviens garām — tie cilvēki, kas tiešām iestājās par sieviešu tiesībām, ir saērcināti. Savukārt tie, kas ir ātrā kredīta izmantotāji, visticamāk, neko par šo akciju arī neuzzināja.

Es uzskatu, kas tas ir nepieņemami un zināmā mērā arī diskreditē pašu sociālo kustību

un met nevajadzīgu negatīvu ēnu uz līdzīga veida aktivitātēm, kas varētu notikt nākotnē, uzskata reklāmas speciāliste.”

Informāciju par piketu mediji ņēma no informācijas aģentūras LETA, kas ir viens no pirmavotiem mediju darbā. Iespējams, žurnālisti tik lielu uzmanību piketam nebūtu pievērsuši, ja LETA ziņā būtu norādīts, ka pasākumu atbalsta ātro kredītu uzņēmums. Preses relīzē, no kuras ziņa veidota, tas ir pieminēts.

No otras puses, ja mediju darbinieki informāciju pirms ziņošanas pārbaudītu, tie paši atvērtu preses relīžu sadaļu, piezvanītu Rīgas domei, kas saskaņo piketus, un pārliecinātos par rīkotāju mērķiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti