Prognozes: Luteriskās baznīcas sinode pārliecinoši aizliegs sieviešu ordināciju

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Tieši pēc divām nedēļām paredzētajā Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas (LELB) sinodē plāno grozīt baznīcas satversmes 133.pantu, kurā pagaidām vēl teikts, ka ordināciju par mācītāju var lūgt ikviens, kurš aicināts un atbilstoši sagatavots. Prognozes liecina, ka sinode pārliecinoši atbalstīs redakciju, kas liegs ordinēt sievietes. 

Šī redakcija stājās spēkā 1988.gadā, taču sieviešu ordinācija Latvijā notika tikai dažus gadus. Kopš 1993.gadā arhibīskapa amatā stājās Jānis Vanags, sievietes par mācītājām neordinē.

Tagad tapis ierosinājums Satversmē noteikt, ka ordināciju var lūgt tikai vīriešu kārtai piederīgais.

Tas ierosināts, lai nostiprinātu to kā  baznīcas pozīciju, ja mainās arhibīskapi, “lai šī pieeja paliktu tāda”, skaidroja Liepājas diecēzes bīskaps Pāvils Brūvers. “Vairums mūsu mācītāju uzskata, ka tas ir saskaņā ar svētajiem rakstiem,” viņš sacīja.

Prognozes liecina, ka balsojums par sieviešu ordinācijas aizliegumu būs pārliecinošs, tā varētu nobalsot pat 75 procenti sinodāļu, jo vairāk nekā divdesmit Jāņa Vanaga valdīšanas gados ir izaugusi jauna, arhibīskapam uzticīga mācītāju paaudze.

Rīgas Lutera draudzes mācītājam Kasparam Simanovičam gan tas šķiet absurdi, jo “vairākums noteiks, kam tagad ir patiesība”.

Kaut arī Latvijas luteriskajā baznīcā tiek veicināta viedokļu konsolidācija, tieši atšķirīgie uzskati sieviešu ordinācijas jautājumā īpaši izgaismo pretrunas baznīcas iekšienē.

Piemēram, Liepājas mācītājs Mārtiņš Urdze pat paziņojis, ka atstās amatu, ja sinode nobalsos par sieviešu ordinācijas aizliegumu. Urdze ir arī vienīgais LELB mācītājs, kurš kopā ar Teoloģijas fakultātes, Luterāņu sieviešu teologu apvienības  un Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas ārpus Latvijas pārstāvjiem parakstījis aicinājumu LELB šādus sasteigtus un neizdiskutētus grozījumus satversmē neveikt. 

Sieviešu ordinācijas piekritēji norāda, ka Pasaules Luterāņu federācija, kurā līdz ar 97 citu valstu baznīcām ietilpst arī LELB, vairāku desmitgažu garumā diskusijās ir vienojusies, ka sievietes ir ordinējamas par mācītājām tāpat kā vīrieši. Sievietes ordinē 77 procentos federācijā pārstāvēto baznīcu, tāpēc Latvijā iecerētais aizliegums satraucis arī šīs organizācijas vadītājus, kas pat viesojušies Rīgā.

“Man bija neērti, jo attieksme pret šiem cilvēkiem bija klaji negatīva, augstprātīga. Tas saistīts ar pašapziņu – mēs jūtamies nevērtīgi, margināli, mazi. Tagad lielie vīri mūs lūdzas. Mums ir iespējams viņus vienkārši pasūtīt. Tas uzreiz ceļ pašapziņu,” sprieda Simanovičs.  

Iļģuciema cietuma kapelāne Rudīte Losāne strādā cietuma administrācijas dotu darbu. Taču luteriskajā baznīcā, pie kuras viņa pieder, karjeras griesti sievietei ir – evaņģēliste. Tikai dažas sievietes Latvijā kalpo kā mācītāja pienākumu izpildītājas, saņemot ievērojami zemāku atalgojumu nekā mācītāji vīrieši.

“Mēs it kā varam kalpot, bet mēs nevaram darīt visu to, ko dara mācītājs. Mums nav arī tā sociālā atbalsta, kas ir mācītājiem. Mēs tiekam padarītas par otršķirīgiem cilvēkiem,” raidījumam atzina Losāne. Viņasprāt, tā ir diskriminējošā attieksme.  

Brūvers gan uzskata, ka tas nav cilvēktiesību jautājums, bet aicinājuma jautājums. “Es būtu priecīgs, ja varētu ļaut viņas ordinēt, ja tā nebūtu svētajos rakstos rakstīts.  Un sievietes, kas pieņem svētos rakstus, arī nelaužas šajā amatā,” uzskata Brūvers. 

Pretējie viedokļi sieviešu ordinācijas jautājumā rodas, atšķirīgi interpretējot Bībelē teikto.  

Simanovičs norāda, ka “nav nevienas svēto rakstu vietas, kura tiešā veidā atļauta vai aizliegta sieviešu ordinācija, tas ir interpretācijas jautājums”.

Brūvers gan min piemēru, ka apustulis Pāvils raksta, “ka bīskapu izraugot, tam jābūt nevainojamam vienas sievas vīram, nepārprotami tas ir pateikts”. 

Viņš arī klāsta, ka Pasaules Luterāņu federācija ordinē sievietes, bet “tas īsti mums nav arguments, jo mēs paliekam, ka svētie raksti ir dieva inspirēti, un mums jābūt paklausīgiem tiem”.

Losāne gan domā, ka “tā ir ļoti liela augstprātība atzīt sevi par vienīgiem patiesiem un uz tā pamata pat nediskutēt ar otru pusi”.  

Baznīcā kalpojošās sievietes, uz kurām tieši attieksies grozījumi satversmē, gadiem nav saņēmušas nekādu atbildi uz savām vēstulēm baznīcas vadītājiem.  Arī šonedēļ Teoloģijas fakultātē rīkoto diskusiju par sieviešu ordināciju apmeklēja tikai divi LELB piederošie, liberāli noskaņotie mācītāji.

Sieviešu ordinācijas aizliegumam būs nopietnas sekas. Pirmkārt, tās vēl vairāk diskriminēs tās nedaudzās sievietes, kas pilda mācītāju amata pienākumus. Otrkārt, grozījumi satversmē automātiski ārpus baznīcas likuma padarīs ikvienu, kas sieviešu ordināciju turpinās atbalstīt un paudīs LELB pretēju viedokli.

Latvijas Universitātes Teoloģijas fakultātes dekāne Dace Balode uzskata, ka aizliegums dos leģitīmu pamatu diskriminācijai.

Losāne gan cer uz labāko un tic “šis laiks kā ļauns murgs reiz beigsies, un tas man dod spēku pastāvēt par sieviešu ordināciju ar ārkārtīgu mieru sirdī un paļāvību, ka es eju to ceļu, ko kādreiz aiz manis citas sievietes ies ļoti brīvi”.  

Savukārt mācītājs Kaspars Simanovičs brīdina, ka sieviešu ordinācijas aizliegumam ir plašāks konteksts.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti