Tādējādi braukšanas izmaksas sabiedriskajā transportā vairs nebūs krasi atšķirīgas, lai gan dažviet Latgalē aizvien var pārvietoties pat par 30 centiem. Tādēļ tur un arī Pierīgā vēlreiz biļešu cenas cels nākamgad. Jaunā kārtība nu ļaušot ērtāk ieviest atlaides tiem, kas sabiedrisko transportu izmanto ikdienā.
Kopš nedēļas nogales braucēji bijušajā Rēzeknes rajonā, kur kursē «Rēzeknes autobusu parka» transports, par autobusa biļeti maksā vismaz 60 centu, kas ir par desmit centiem vairāk nekā līdz šim.
Citu pārvadātāju maršrutos minimālā braukšanas maksa Rēzeknes apkaimē celta par pieciem līdz 15 centiem, sasniedzot 30 centu, un nākamgad tur cenas cels atkal, lai tuvinātu citiem pārvadātājiem. Savukārt bijušajā Cēsu rajonā minimālā braukšanas maksa nemainīsies, bet lielākajos attālumos no šodienas cenas celtas.
Uzņēmuma «CATA» izpilddirektors Andrejs Malkavs stāsta, ka lielākajiem attālumiem lielākais biļešu cenas pieaugums bija 20 centi, no pasažieriem ir saņemti jautājumi, bet sašutums nav izpaudies.
Tikmēr citviet valstī tieši tālākie reisi braucējiem kļuvuši lētāki, atzīst reformas īstenotājs Autotransporta direkcijas vadītājs Kristiāns Godiņš.
“Attālākiem gabaliem, piemēram, Valka-Smiltene, tarifa samazinājums ir 1,25 eiro,” saka Godiņš. Cenas pieauga Pierīgā, Latgalē, vidēji par 20-25 centiem.
Pēc Godiņa teiktā, vienādotie tarifi ļaušot ērtāk un drīzāk ieviest abonementus regulāro braucēju piesaistei. Sākumā tās būšot mēnešbiļetes, bet ar laiku varētu tapt sistēma, ka pēc noteikta braucienu skaita, ko reģistrē elektroniski kartē, viens vai divi nākamie ir bez maksas.
“Esam sākuši apzināt pārvadātāju gatavību, viņiem dots pārejas periods līdz maijam, kad abonentu biļetēm jābūt, [..] tas ir arī veids, kā cīnīties ar nelegāliem pārvadātājiem,” norāda Godiņš.
Biežākajiem braucējiem tādējādi būšot iespēja ik mēnesi ietaupīt līdz 20 procentiem no summas, ko maksātu, ja biļeti pirktu katru reizi.
Cēsu pārvadātājs Malkavs gan vērtē, ka regulāros pasažierus tā būs grūti piesaistīt. Vajadzējis cenu mazināt vismaz par trešdaļu, kā tas ir vilcienos. Piemēram, maršrutā Cēsis–Rīga autobusa biļete maksā 4 eiro un 15 centus. Trijatā lētāk braukt ar mašīnu.
Pašlaik pārvadātāji ik gadu zaudē vidēji piecus procentus braucēju.