Eksperti: Eiropas aviosabiedrību pakalpojumi ir droši; bažas par nepaziņotiem atgadījumiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Normatīvi, kas kontrolē gaisa pārvadājumu drošību Eiropā, ir vieni no stingrākajiem pasaulē. Citur pasaulē varētu būt gadījumi, kad pasažieru gaisa pārvadājumos peļnas nolūkos taupa uz drošības rēķina, Eiropas aviosabiedrību sniegtie pakalpojumi ir droši, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā “Patiesības stunda” atzina lidsabiedrības “Primera Air” inženieru nodaļas vadītājs Uldis Peļņa un Civilās aviācijas aģentūras (CAA) direktors Māris Gorodcovs.

Gorodcovs skaidroja, ka vidēji reizi desmit gados pasažieru pārlidojumu skaits dubultojas, savukārt negadījumu skaits, ko parasti attiecina pret nolidoto attālumu, pacelšanās un nosēšanās reizēm vai lidoto stundu skaitu, pēdējo desmit - divdesmit gadu laikā praktiski nav mainījies. Tas nozīmē, ka desmit gadu laikā drošības sistēma kļuvusi divreiz uzticamāka, lepojās CAA vadītājs.

“Eiropā aviokompānijas neekonomē uz drošības rēķina, ārpus Eiropas tādi gadījumi gan varētu būt,” piebilda Peļņa.

Tāpat eksperti apliecināja, ka arī budžeta cenu aviokompāniju sniegto pakalpojumu drošība nebūt nav zemāka. Biļešu cenu starpība tiek iegūta, dažādā veidā samazinot izmaksas, kas saistītas ar lidlauka apkalpošanas dienestiem un lidaparātu tehnisko apkopi.

“Tas, no kā atsakās zemo cenu aviokompānijas, ir ērtības elementi,” sacīja Peļņa.

Komentējot situāciju Latvijā, Gorodcovs pastāstīja, ka gada laikā caur obligāto un brīvprātīgo ziņošanas sistēmu Civilās aviācijas aģentūra saņem mazliet vairāk nekā 500 ziņojumus par novirzēm lidsabiedrību darbā. Tomēr šis skaitlis neesot liels, jo atgadījumu saraksts, par kuriem jāziņo, ir garš un visaptverošs. Kā piemēru CAA vadītajs minēja situāciju, ja pilots ir nostrādājis piecas minūtes ilgāk, nekā tas ir paredzēts - arī šādā gadījumā ir jāatskaitās.

“Ir bažas, ka liela daļa atgadījumu tiek slēpti, īpaši  vispārējās nozīmes aviācijā,” piebilda Gorodcovs, neslēpjot, ka aviosabiedrības peļņas nolūkos cenšas “izspiest” maksimumu gan no tehnikas, gan no darbiniekiem.

Saņemtos ziņojumus reģistrētē Eiropas Savienības kopējā datu bāzē, ko kontrolē starptautiska Aviācijas drošības aģentūra. Katram gadījumam šajā datu bāzē piešķir riska pakāpi, pēc kuras lemj par tālāku rīcība jautājuma risināšanai.  

Aviācijā šādu modeli dēvē par lidojuma drošības piramīdu – tās augšgalā ir sabiedrībai redzamie nelaimes gadījumi ar cietušajiem, savukārt pamatnē ir šie reģistrētie ziņojumi. Jo efektīvāk tiek strādāts piramīdas pamatnē, jo mazāk iespēju ir gadījumiem augšgalā, pauda eksperts.

Jau ziņots, ka 8. augustā Oslo lidostā aizturēta aviokompānijas "airBaltic" lidmašīnas apkalpe, kuras locekļiem pārbaudes organismā uzrādījušas nepieļaujamu alkohola līmeni. Pēc notikušā incidenta aviokompānija paaugstinājusi darbinieku pārbaudes.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti