Autovadītāju apmācībā briest izmaiņas - ilgāks eksāmens un mācīšanās

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Autovadītāju apmācībā briest izmaiņas - iecerēts gan ilgāks eksāmens, gan nodarbību process, gan arī izmaiņas saturā.

Pārmaiņu mērķis ir pēc iespējas labāk sagatavot autovadītājus, kā arī mazināt satiksmes negadījumu skaitu, uzsver Ceļu satiksmes drošības direkcijā. Šis gads uz ceļiem izvērties traģiski - decembra vidū uz Latvijas ceļiem bojāgājušo skaits sasniedza jau 194 cilvēkus. Salīdzinājumam: tādā pašā laika periodā pērn - par 21 mazāk.

Šobrīd B kategorijas jeb vieglo automašīnu vadīšanas apmācībā ir 54 stundu teorija un 14 obligātās braukšanas nodarbības. Savukārt eksāmens, kas jākārto topošajiem autovadītājiem, ilgst pusstundu. Tomēr šo kārtību plānots mainīt.

"Nākošā gadā plānojam ieviest garāku braukšanas eksāmenu, līdz pat 40 minūtēm. Otrs, par ko pieņemts lēmums, palielināt nepieciešamo stundu skaitu mācību procesā tieši braukšanai," stāsta Jānis Golubevs no Ceļu satiksmes drošības direkcijas.

Golubevs norāda - plānotas sešas papildu braukšanas nodarbības, tātad kopumā 20, kā arī viena papildu stunda teorētiskajām nodarbībām. Tāpat arī iecerēts uzlabot teorētiskā eksāmena saturu.

Par izmaiņām apmācībā, kas attiecas arī uz citu kategoriju transportlīdzekļu vadīšanu, speciālisti gan no Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD), gan autoskolām un nevalstiskajām organizācijām, sprieda Ceļu satiksmes padomes organizētajā darba grupā.

"Protams, ka tas ir ar mērķi, lai jaunie transportlīdzekļu vadītāji tiktu labāk sagatavoti dalībai ceļu satiksmē. Šodien statistika liecina par to, ka apmēram puse no transportlīdzekļu vadītājiem, kas kārto eksāmenu un tūlīt viņiem būs jāpiedalās ceļu satiksmē, ar pirmo reizi eksāmenu nespēj nokārtot. Līdz ar to rezultātā šis apmācību process pilnīgi noteikti dotu rezultātu, ka cilvēki vairāk tiktu sagatavoti, viņi būtu pārliecinātāki ceļu satiksmē, pastāvīgi. Rezultātā tam vajadzētu atspoguļoties statistikā, ka nenotiek negadījumi, tajā skaitā ar ievainotajiem un bojāgājušajiem," norāda CSDD pārstāvis Jānis Golubevs.

Drošas braukšanas skolas pārstāvis Edmunds Ozolnieks uzskata, ka izstrādātie grozījumi veicinās lielākā mērā satiksmes drošību. Ozolnieks uzsver - īpaša uzmanība jāpievērš tam, kāds ir šo apmācības stundu saturs.

"Ja mēs skatāmies no stundu viedokļa, izmaiņas ir niecīgas, bet mēs vairāk veltījām laiku tam, lai saturiskais būtu vairāk atbilstošs mūsdienu laikam, mūsdienu tendencēm ceļu satiksmē. Liela nozīme arī šiem grozījumiem apmācību procesā būs ar domu, lai veicinātu satiksmes drošību, izpratni jaunajiem autovadītājiem, kas tad ir droša satiksme," pauž Ozolnieks.

Savukārt "Autoskola ABC" vadītājs Ivans Palancevičs atzīst, ka viena papildu stunda teorētiskajām apmācībām neko daudz neietekmēs, varbūt tikai autoskolām algās būs jāmaksā vairāk pasniedzējiem. Taču pēc Palanceviča domām, par priekšlikumu palielināt obligāto praktisko nodarbību skaitu gan vēl jādiskutē.

"Tam, kurš ir bez priekšzināšanām, tam tas neko notiekti nemainīs, jo viņi jau tāpat brauc pietiekoši daudz, tās pašas 20 [nodarbības]. Bet tam, kurš ir ar priekšzināšanām, kuri jau ir braucēji, tiem tiesības izmaksās dārgāk," norāda Palancevičs.

Viņš skaidro, ka jau šobrīd topošie autovadītāji bez priekšzināšanām izvēlas 20 līdz 30 braukšanas nodarbības. Taču ilgāku eksāmenu gan autoskolas vadītājs atbalsta, jo tad tiekot izslēgts veiksmes faktors.

Savukārt žurnālists un Motokluba asociācijas pārstāvis Arnis Blodons norāda - šogad bija vairākas autoavārijas, kur bojā gāja vairāki, pat četri, pieci cilvēki no vienas mašīnas.

"Man ir sajūta, ka nevis apmācību sistēmā ir problēma, bet problēma ir cilvēku galvā un atbildībā vienam pret otru, arī pret to, ar ko viņi brauc. Domāju, ka šī ātrā braukšana, neievērošana un savu līdzpilsoņu dzīvību pakļaušana briesmām ir psiholoģiskā bezatbildība. Ka cilvēki iedzer, apkārtējie akceptē šo uzvedības modeli un saka - aizlaižam pakaļ vēl vienam!" pauž Blodons.

Par šiem priekšlikumiem darba grupa slēdzienu jau ir sagatavojusi, vēl tikai CSDD sadarbībā ar Satiksmes ministriju jāapspriež priekšlikumi un jānolemj, kurus no tiem gatavot normatīvo aktu projektu veidā.

"Mūsu plānos ir līdz nākošā gada rudenim plus mīnus šo darbu izdarīt līdz galam, pieņemt izmaiņas normatīvajos aktos, jo tas process arī ir pietiekoši garš. Apmēram pusgads ir nepieciešams no brīža, kad normatīvais akts ir sagatavots līdz pieņemšanai Ministru kabinetā vai attiecīgi Saeimā," norāda Golubevs.

Visticamāk, jau rudenī izmaiņām jāstājas spēkā. CSDD arī ir pētījis, kāds ir minimālais stundu skaits braukšanai kaimiņvalstu, kā arī vērtēja apmācības nodrošinātāju - inspektoru - darbu, kā arī sprieda par to, ka, iespējams, vajadzētu arī viņiem palielināt prasības. Taču par to vēl notiek diskusijas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti