1951. gadā Vācijā ražotā tvaika lokomotīve, kam nu dots Ferdinanda vārds, uz Gulbeni atceļoja no Igaunijas dzelzceļa muzeja. Tās tehniskais stāvoklis tolaik bijis ļoti bēdīgs, restaurācijā nācās ieguldīt daudz darba un līdzekļu, taču nu lokomotīve atguvusi savu autentisko izskatu un ar ātrumu 35 kilometri stundā, reisa laikā patērējot ap pieciem kubiem malkas, plānots, ka Ferdinands pasažierus vizinās vismaz reizi nedēļā.
"Braukt ar tvaika lokomotīvi ir īpaša aura. Nav dūmu smirdīgu, bet ir tāds tvaiks, un par cik mēs nekurinām ar oglēm, tad arī ogļu dūmu nebūs. Jo mēs kurinam ar Latvijas degvielu, jeb koksni, tātad malku," stāsta SIA „Gulbenes-Alūksnes bānītis” vadītājs Aldis Kreislers.
Bānīša svētku brauciens gan, šķiet, bija pavisam nesteidzīgs, lai pasažieri to kārtīgi varētu izbaudīt. Pa ceļam bija iespēja apmeklēt arī svētku tirdziņu Stāmerienā, kas šogad bija īpaši bagātīgs, jo to starptautiska projekta ietvaros kuplināja arī amatnieki no Lietuvas un Čehijas. Projekts “ABC vietējiem ražotājiem” tiek realizēts lai amatniekiem dotu iespēju mācīties un dalīties pieredzē. Lietuvieši atzīst – no latviešiem jāpārņem amatnieku tirdziņu tradīcija.
Mums pārsvarā ir svētku tirdziņi. To, ka regulāri tiek rīkoti atsevišķi tirdziņi tieši mājražotājiem un amatniekiem, es iepriekš nebiju redzējis. Plānojam to ieviest arī pie mums," norāda projekta dalībnieks Tomass Pronis no Lietuvas.
Tāpat ko līdzīgu secinājuši projekta partneri no Čehijas, kur mājražošana kļūstot arvien populārāka.
Es Prāgā redzu, ka cilvēki tiešām vēlas pirkt lietas, kas gatavotas ar rokām, meklē vietējo audzētāju ražotu pārtiku, jo tas, ko pārdod lielveikalos, nav tik kvalitatīvs, tur viss ir importēts. Tāpēc cilvēki meklē ko vērtīgāku, veselībai labāku," atklāj projekta dalībniece Anna Korejtkova no Čehijas.
"Tā ir viena no lietām, ko čehi var mācīties no mums, kā organizēt tirdziņus un kā notiek šī tiešā tirdzniecība," teic projekta „ABC vietējiem ražotājiem” vadītājs Māris Cīrulis.
"Savukārt mēs no čehiem varam mācīties, kā viņi popularizē savus vietējos ražotājus ar zīmolu palīdzību," atzīst biedrības „Sateka” valdes priekšsēdētāja Daiga Gargurne.
Tāpēc vēl viens no projekta ieguvumiem būs vietējais zīmols “Vidzemes grozs”, kas šakotnēji apvienotu piecus Latvijas projekta partnerus.