Padomi: kā izkāpt no sociālo tīklu burbuļa

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Kā izvairīties no tā, ka sociālais tīkls analizē mūsu uzvedību internetā un izlemj, kādu saturu redzēsim, un ziņu lentā parādās ieraksti no lapām, kurām nesekojam, tāpat tie nav sarindoti hronoloģiskā secībā. Kā tikt pie tā, kas notiek patiesībā un redzēt daudzveidīgāku saturu Latvijas Radio rubrikā “Tīri fakti”, apkopoja pieci.lv. 

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Ieejot savā “Facebook” profilā, pirmā ziņa ir tā pati, ko biju redzējis jau vakar. Nākamā ir apmaksāta reklāma, tālāk divu stundu veca ziņa un tikai pēc skaita ceturtā ir ievietota pirms dažām minūtēm.

Tas tādēļ, ka “Facebook” katram rāda to, ko sistēma uzskata par konkrētajam cilvēkam svarīgu - bildes, video un ziņu rakstus, kuri ir populāri. Tāpat arī ar reklāmām - arī tās parādās, balstoties uz lietotāja interesēm.

Kā “Facebook” zina, kas man patīk?

“Tas, ko viņi dara, - viņi visu laiku seko līdz, ko lietotāji raksta, kur spiež “Man patīk”, kādu informāciju padod tālāk. Un, sekojot līdzi šai lietotāju aktivitātei, viņi ievāc datus un ar saviem algoritmiem izdara minējumus - kas ir šis cilvēks, kas šim cilvēkam patīk,”  Latvijas Radio skaidroja Vidzemes Augstskolas docents un pētnieks Jānis Buholcs.

Dodamies uz iestatījumiem, tālāk sadaļa ''Reklāmas'', tad jāatver “Tavas intereses”, un te var redzēt, ko “Facebook” par tevi ir savācis.

Piemēram, pieci.lv žurnālista gadījumā tās ir konkrētas automašīnu markas, valstis un pilsētas, dažādi dzērieni, ēdieni un apģērbu zīmoli. Uz to visu “Facebook” balsta reklāmas, kuras redzi, tāpat arī ierakstus, kuri uzlec tavā laika joslā.

Uzrunātie cilvēki nekad nav mēģinājuši to labot, tomēr atzīst, ka tas mēdz kaitināt.

“Jā, viņas nav saliktas pēc laika. Tur, man liekas, ir tās, kuras visvairāk skatītās vai populārākās. Piemēram, ziņas visu laiku iet uz riņķi, cik es pamanu. Tad vēl, piemēram, es retu reizi [redzu] kaut kādu bildi uzreiz, kas ir ielikta,” skaidro kāda meitene. Tikmēr viņas draudzeni tracina, ka ziņas atkārtojas: “Esmu ievērojusi arī apmaksātās reklāmas, kuras mani ļoti kaitina.”

Tomēr to var novērst. Piemēram, ar populāro interneta pārlūka paplašinājumu “FB Purity”.

Pievienojot to savam datoram, varam panākt, ka “Facebook” redzam tikai to, kas mūs patiešām interesē. Piemēram, uzlikt, lai ieraksti parādās hronoloģiskā secībā, tāpat var bloķēt ierakstus, kuri satur konkrētus atslēgas vārdus.

Tas ļaus redzēt tikai to, kas tiešām tev interesē, nevis to, ko tev vajadzētu redzēt “Facebook” algoritma minējuma dēļ.  “Facebook” nav vienīgie, kuri kontrolē to, ko mēs redzam. To dara arī “Instagram”, tviteris un citi sociālie tīkli.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti