Par uzņēmēju nepiedzimst, taču uzņēmējdarbību var apgūt, secināts "Amway" globālajā pārskatā, kas mēģināja noskaidrot atbildes arī jautājumam, kas motivē cilvēku dibināt savu uzņēmumu. Respondentiem līdz 35 gadu vecumam ir vēl lielāka pārliecība (70%), ka uzņēmējdarbība ir apgūstama dzīves laikā. Vismazāk spējai apgūt uzņēmējdarbību tic Japānā (40%), Slovākijā (50%), Portugālē (50%) un Nīderlandē (50%). Vispārliecinātākie, ka par uzņēmējiem top dzīves laikā, mācoties un praksē darbojoties, ir Ķīnā (83%), Meksikā (82%) un Norvēģijā (76%).
Izglītība ir izšķiroša un aptaujātie speciālus priekšmetus labprāt apgūtu jau pamata un vidējās izglītības programmā, jo tikai 43% ir apmierināti ar pieejamajām izglītības iespējām.
75% no aptaujātajiem ir pozitīva attieksme pret uzņēmējdarbību, kas salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, ir 4% pieaugums. Jaunākā paaudze ir vēl optimistiskāka, jo 80% respondentu vecumā līdz 35 gadiem pasaulē ir pozitīvi noskaņota pret uzņēmējdarbību.
Uzņēmējdarbības potenciāls joprojām ir augsts, par ko liecina 42% respondentu teiktais, ka viņi varētu iedomāties sevi uzsākam biznesu, tomēr tikai 9% aptaujāto norādījuši, ka šobrīd ir pašnodarbinātie, veidojot 33% uzņēmējdarbības plaisu.
Aptuveni puse (46%) no respondentiem atzina, ka nozīmīgākais iemesls uzņēmējdarbības uzsākšanai būtu "neatkarība no darba devēja un iespēja būt pašam sev priekšniekam", kā nākamais iemesls (43%) tika minēts "pašrealizācija un iespēja īstenot savas idejas". Līdzīgi kā aizvadītajā gadā abi iepriekšminētie faktori izvirzījās vadībā ievērojami atraujoties no aspektiem, kas saistīti ar ienākumiem.
Jo mazāks ir IKP uz vienu iedzīvotāju, jo mazsvarīgāks ir neatkarības faktors, lai kļūtu par uzņēmēju.
"Jaunākām paaudzēm ir lielāks optimisms par savu uzņēmējdarbību. Šis pārskats apliecina jaunatnes lielo potenciālu. Mums ir jāizmanto šis būtiskais secinājums, lai veicinātu uzņēmējdarbības garu un veidotu globālu kultūru, vēl vairāk atraisot jauniešu spējas,” sacīja "Amway" prezidents Dags DeVoss.
"Uzņēmējdarbības veicināšana atbalsta valsts ekonomikas attīstību – uzņēmēji rada arvien jaunas idejas, kas bagātina mūsu sabiedrību un mūsu dzīves. Politikas veidotājiem vajadzētu izmantot šo iespēju, vairāk domājot un attīstot uzņēmējdarbības izglītību, īpaši, kas vērsta uz jaunāko paaudzi," piebilda Minhenes Tehniskās universitātes (MTU) Stratēģijas un organizācijas fakultātes vadītāja Izabella Velpe.
Piebilstams, ka pētījumā no Baltijas valstīm tika aptaujāti vien Lietuvas iedzīvotāji.