PV: Vilcienu modernizācija aizkavēsies

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Vilcienu modernizācijas projekts aizkavēsies, jo pilnsabiedrība "DMU vilcieni" neizpilda savus darbus atbilstoši iepriekš noliktajam grafikam. Līdz ar to ir apdraudēts Eiropas Savienības (ES) finansējums, kas bija paredzēts šim projektam.

Tā trešdien pavēstījusi AS "Pasažieru vilciens" (PV).

Uzņēmums uzsver, ka "DMU vilcieni", kurā ietilpst AS "Rīgas vagonbūves rūpnīca", AS "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca" un AS "VRC Zasulauks", nespēj iekļauties līgumā paredzētajos termiņos.

“Atbilstoši līgumā noteiktajam grafikam seši dīzeļvilcienu sastāvi ir nodoti modernizācijas procesa uzsākšanai. Pirmā modernizētā sastāva nodošana ekspluatācijā tika gaidīta jau šī gada februārī. Ar šo termiņu rēķinājāmies, gan plānojot PV darbu, gan ES līdzfinansējuma izmantojumu. Pašlaik esam ieviesuši vairākus ārkārtas pasākumus, lai situāciju stabilizētu un ar pārējiem vilcieniem spētu nodrošināt nemainīgu esošo vilcienu kursēšanas grafiku. Pilnsabiedrības “DMU vilcieni” kavēšanās uzņēmumam jau ir sagādājusi papildu izmaksas,” uzsvēris PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.

Kopumā vilcienu modernizācija prasa 21,98 miljonus eiro un 13 miljoni eiro bija paredzēti kā ES līdzfinansējums. PV atzīst, ka "DMU vilcieni" kavēšanās rada risku, ka ES finansējums varētu palikt neapgūts.

Pēc tam, kad uzņēmumam neizdevās realizēt apjomīgo jauno vilcienu iegādes iepirkumu, nolemts realizēt citu projektu un vismaz daļu dīzeļvilcienu modernizēt. Projektam jābūt pabeigtam līdz septembrim un līdz gada beigām jāiesniedz visi dokumenti, lai saņemtu ES finansējumu.

Dīzeļvilcienu modernizācijas projekts līdz šim bija vienīgais “Pasažieru vilciena” īstenotais attīstības projekts, kurā uzņēmumam izdevies tikt tālāk par iepirkumu, tomēr šobrīd projekta izpildītāju problēmu dēļ arī šī projekta veiksme ir apdraudēta. 

Andris Lubāns, Laura Graudiņa, Aivis Freidenfelds “Pēcpusdienā”: Par apdraudēto dīzeļvilcienu modernizācijas projektu
00:00 / 15:44
Lejuplādēt

Tiesa, sliktākajā scenārijā teorētiski nevajadzētu būt finanšu zaudējumiem, jo vilcienu modernizācijas līgums paredz kompensācijas, ja kāda puse nepilda savas saistības. Praksē gan tas, visticamāk, nozīmētu ilgu tiesvedību.    

AS "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns Latvijas Radio raidījumā “Pēcpusdiena”  skaidroja, ka līgums par vilcienu modernizāciju parakstīts pērn janvārī, un pirmajam sastāvam bija jābūt gatavam jau šogad februārī, nākamie sastāvi gaidīti marta vidū, un aprīlī bija jāsaņem jau ceturtais atjaunotais sastāvs.

Pašlaik darbu izpildītājs atzīst, ka pirmā sastāva piegāde kavēsies piecus mēnešus un “Pasažieru vilciens” to saņems vien jūlijā. Šobrīd gan darbu izpildītājs apgalvo, ka pirmā sastāva piegādes kavēšanās neietekmēs projekta beigu termiņu, “un tas ir tas, uz ko mēs strādājam”, stāstīja Lubāns.

Uzņēmums nolēma publiski runāt par problēmām, jo “iestājies pavērsiena punkts - pagājušajā nedēļā bija jāsaņem ceturtais atjaunotais sastāvs, atdevām izjaukšanai sesto, un iztrūkt sastāvi, kurus ļoti gaidām”, skaidroja Lubāns.  

Viņš norādīja, ka līgumā ir atrunāti gadījumi, kuros jāmaksā sodi par vilcienu nepiegādāšanu laikā, un uzņēmums sāka aprēķināt soda naudu, bet to varēs izdarīt pilnībā tikai tad, kad būs saņemti vilcienu sastāvi un būs zināms, cik konkrēti dienas un mēnešus piegāde kavējusies.

 "Aprēķinātā soda nauda uz šo brīdi sasniedz vairākus simtus tūkstošus eiro, taču joprojām nav pārliecības par termiņiem, kuros vilcienus saņemsim," informēja Lubāns. 

Vēl pirms dažām asu kritiku no Valsts kontroles par iepirkumiem un to pārvaldību saņēma gan Pasažieru Vilciens, gan tā akcionārs, Satiksmes ministrija. Komentējot Valsts kontroles pārmetumus, Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands norādīja, ka ministrijas uzraudzība pār “Pasažieru vilcienu” ir pastiprināta.

Ministrija ir pastiprinājusi uzraudzību pār kapitālsabiedrībām, ne tikai par “Pasažieru vilcienu”, ministrija arī biežāk tiekas ar uzņēmumu valdi, lai runātu par uzņēmuma aktuālajām problēmām un iespējamiem risinājumiem, norādīja Merirands.

Savukārt neoficiāls viedoklis no kāda nozares eksperta, kurš savu vārdu neatklāja, liecina, ka projekta kavēšanos šajā gadījumā nevar saistīt ar nepietiekamu valdes vai akcionāru uzraudzību, jo darbu izpildes regulāra pārbaude jau sākotnēji uzticēta īpašai komisijai. Savukārt darbu izpildītājs medijiem atklājis, ka kavēšanos ir saistīta ar vācu ražotāja “Voith” atklātajiem defektiem tā izgatavotajos vilcienu mezglos, un solījis, ka darbus iespējams pabeigt laicīgi. 

Līgums par 19 dīzeļvagonu modernizāciju bija parakstīts 2014.gada 31.janvārī.

Pērn, kad līgums tika slēgts, bija paredzēts, ka pirmie renovētie vilcieni pasažierus apkalpos jau aizvadītā gada nogalē.

Plānots, ka vilcienos uzlabos to tehnisko stāvokli, samazinās energoresursu patēriņu, kā arī uzturēšanas izmaksas. Tādējādi vilcienus varēs izmantot par 20 gadiem ilgāk un tajos būs augstāks komforta un drošības līmenis.

Pašreiz vilcienu sastāva vidējais vecums pārsniedz 25 gadus, un tie ir mūsdienu prasībām neatbilstoši.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti