Panorāma

"Lemberga lietā" sāk lasīt apsūdzību

Panorāma

KNAB vēlreiz ierodas Austrumu slimnīcā

Dīzeļvilcienu modernizācijas termiņu atkal atliek

Modernizētajos dīzeļvilcienos atklājas tehniskas problēmas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Jau otro reizi atlikts termiņš, kad jābūt gataviem modernizētajiem dīzeļvilcieniem. Termiņa pagarināšanai  otrdien, 28.jūnijā, piekrita visi valdības ministri. Un aizkavēšanās nozīmē ne vien ilgākas neērtības pasažieriem, braucot vecajos vilcienus, bet kārtējo risku pazaudēt Eiropas finansējumu. Turklāt jautājumi ir arī par modernizēto vilcienu kvalitāti.

22 miljonus eiro vērtais līgums par dīzeļvilcienu modernizēšanu ar uzņēmumu “DMU vilcieni”, kurā ietilps "Rīgas Vagonbūves rūpnīca", "Daugavpils Lokomotīvju rūpnīca" un "VRC Zasulauks", paredz sešus jaunus vilcienu sastāvus. Uz sliedēm tiem bija jābūt  jau pērnā gada nogalē. Taču termiņu pagarināja līdz šī gada 30. jūnijam.  Tā zaudēta arī daļa Eiropas naudas.

Ja projektu pabeigtu sākotnēji plānotajā laikā, būtu iespēja izmantot 13 miljonus eiro, taču tagad attiecināmās izmaksas tiek lēstas ap 10 miljoniem. Tomēr arī par tiem garantijas nav. Šobrīd ekspluatācijā nodoti tikai trīs vilcienu sastāvi.

Pēdējo vilcienu modernizēšana aizkavējusies, jo pirmajam ekspluatācijā nodotajam vilcienam atklājās defekti, kuru novēršanai izmantotas daļas no citu vilcienu sastāviem. Tiem savukārt jāiegādājas jaunas rezerves daļas, bet to piegāde kavējas.

Otrdien valdība atbalstīja jaunu termiņa pagarināšanu līdz 20. septembrim. Tas lielākus zaudējumus nenesīšot, jo ir pieļaujamo atkāpju robežās, taču kopējo zaudējumu apmēru modernizēšanas pasūtītājs – "Pasažieru vilciens" – vēl nesauc.

"Faktiski tad, kad projekts noslēgsies, mēs arī sapratīsim, cik lielā mērā mums ir jāiesaistās ar finansējumu. Un, protams, ka zināmā mērā mums būs jāaizvieto šis finansējums ar valsts līdzekļiem," teica AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.

Termiņu neievērošana gan nav vienīgā problēma. Trīs ekspluatācijā jau nodotie vilcienu sastāvi tiek intensīvi lietoti. Tiesa, šodien uz plānotajiem galamērķiem tie nebrauc, bet stāv vagonparkā, un tas tādēļ, ka izrādās, tiem jau vajadzīga tehnikā apkope.

Vilcieniem šajā īsajā laikā jau esot liels noskrējiens. Turklāt vērojamas arī tehniskas problēmas. "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs neslēpj, ka tās attiecas gan uz vagonu durvīm, atvāžamajiem pakāpieniem, sanitāro mezglu, kondicionēšanas sistēmām. Pie tik liela darba apjoma to gan varot saprast un ražotājuzņēmums iesaistoties problēmu risināšanā.

Latvijas Televīzija Lubānam rādīja jaunajā vilcienā pagājušajā nedēļā uzņemtu video, kas liek uzdot jautājumus arī par apdares kvalitāti, kurai esošajā izpildījumā ilgs mūžs nav paredzams.

"Es neteiktu, ka tie ir defekti, bet acīmredzot nepareizi izvēlēti elementi, un par tiem mēs runājam ar uzņēmumu, un tie ir jānovērš. Tā nedrīkst būt," atzina Lubāns, norādot, ka vilcieniem ir divu gadu garantija, un šāda veida defekti gan attiecībā uz apšuvumu, gan agregātiem ir ražotāja atbildība. "Tas viņiem ir jāsedz garantijas remonta kārtībā."

Līgums par dīzeļvilcienu modernizēšanu slēgts gan iepriekšējās "Pasažieru vilcienu" vadības, gan iepriekšējā satiksmes ministra laikā.

Otrdienas rītā satiksmes ministrs Uldis Augulis (Zaļo un zemnieku savienība) LTV raidījumā "Rīta Panorāma" vilcienu modernizēšanu nodēvēja par neizdevušos eksperimentu.

Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš, kurš šajā amatā bija jau līguma slēgšana laikā, saka, ka atbildīgie tiks meklēti pēc projekta pabeigšanas, jo šobrīd galvenais – vilcienus pabeigt.

"(..) Es jau jums stāstīju, ka projekts tika uzsākts laikā, kad tā izpildei, visticamāk, laiks nebija pietiekams, tajā pašā laikā izpildei nauda bija pieejama un bija jādara lietas, lai šo naudu apgūtu. (..) Nu tad daļēji ir sanācis šo naudu apgūt, skatīsimies, kas notiks gala termiņā," skaidroja Ozoliņš.

Nepabeidzot vilcienu modernizāciju arī līdz 20. septembrim, ir risks pazaudēt visu Eiropas līdzfinansējumu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti