Zīle prasīs balsojumu par slovēnietes Bulcas atbilstību piedāvātajam EK portfelim

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Pirmdien vakarā Eiropas Parlamentā (EP) noslēgusies divu Eiropas komisāru amatiem izvirzīto kandidātu noklausīšanās. Deputātu priekšā stājās divi kandidāti – slovēniete Violeta Bulca un slovāks Marošs  Ševčovičs. Šī papildus noklausīšanās bija nepieciešama pēc tam, kad EP noraidīja iepriekšējo kandidāti – bijušo Slovēnijas premjerministri Alenku Bratušeku, kura pretendēja uz Eiropas Komisijas viceprezidenta portfeli ar atbildības jomu „Enerģētikas savienība”.

Ja noklausīšanās būs bijusi veiksmīga, jau trešdien Eiropas Parlaments Strasbūrā balsos par visu Eiropas Komisijas (EK) jauno sastāvu, kam darbs būtu jāsāk 1.novembrī. Taču izskatās, ka process nevedīsies vis tik gludi, jo deputāts no Latvijas Roberts Zīle ir nolēmis rosināt balsojumu par Bulcas atbilstību portfelim.

Slovēniete Violeta Bulca pretendē uz transporta komisāres portfeli un slovākam Marošam Ševčovičam  tiktu Eiropas Komisijas viceprezidenta portfelis ar atbildības jomu „Enerģētikas savienība”. Temati smagi, un izvaicāšanas process bija pietiekami grūts un sarežģīts. Turklāt abiem kandidātiem, ņemot vērā ārkārtas situāciju, nācās sagatavoties uz pusi īsākā laikā nekā pārējiem, proti, piecās dienās, un neviens no viņiem nav pirmā līmeņa eksperts šajā jomā.

Violeta Bulca ir elektroenerģijas inženiere, uzņēmēja, vairāku universitāšu lektore un tagad arī Slovēnijas attīstības ministre, kura savu amatu ieguvusi pirms aptuveni mēneša. Savukārt Marošs Ševčovičs, kurš jau strādājis iepriekšējā EK sastāvā, līdz šim ir atbildējis par institucionālajām attiecībām un administrāciju.

Sekojot līdzi noklausīšanās procesam un skatoties, kādi komentāri paralēli redzami sociālajos tīmekļos, piemēram, mikroblogošanas vietnē „Twitter”, bija skaidri redzams, ka vairums viedokļu ir visai pozitīvi gan no žurnālistiem, gan politiķiem, kas sekoja līdzi procesam.

Taču Latvijas deputāts Roberts Zīle, kurš darbojas Transporta lietu komitejā un uzdeva Bulcai arī vairākus jautājumu, Latvijas Radio norādīja, ka nav apmierināts ar izvēli. Tāpēc viņš prasīs balsojumu atbildīgajā komitejā, kas klausījās Bulcu, par viņas atbilstību transporta portfelim.

Zīle neapšauba Bulcas spējas ieņemt komisāra amatu, bet gan atbilstību konkrētajam portfelim, jo pēc deputāta domām, daudz spējīgāks šajā jomā ir Ševčovičs, kuram iepriekš transporta lietu portfelis bija paredzēts.

„Viņa tika nominēta ļoti īsu laiku iepriekš un skaidrs, ka personība ir ļoti spēcīga, lai arī īsa politiskā pieredze. Bet tas, ka jebkura personība 4-5 dienu laikā nevar apgūt transporta politiku, tas bija acīmredzami. Mēs, protams, jūtam politisko spiedienu, jo trešdien vajadzētu apstiprināt komisiju, pretējā gadījumā nevar paspēt līdz 1.novembrim un tad sākas visādi juridiski sarežģījumi. Domāju, ka es prasīšu balsojumu, atdalot balsojumu par spējām būt par komisāri no viņas piedāvātā portfeļa,” skaidroja Zīle.

Ja komisija nobalsos, ka Bulca neatbilst portfelim, tad nākamās komisijas līderim Žanam Klodam Junkeram nāksies meklēt viņai jaunu vietu un pārdalīt atbildības jomas. Taču Zīle pieļāva, ka Junkers spēs pārliecināt politiķus un Bulca portfeli saglabās, līdz ar to balsojums par komisiju būs. Taču viņš nav apmierināts ar tām atbildēm, ko Bulca sniedza par finansējumu, ja Baltijas valstis neizmanto naudu „Rail Baltica” projektam, kā attiekties pret Krievijas nosacījumiem izmantojot Sibīrijas gaisa telpu un tamlīdzīgi.

Transporta portfelis ir viens no būtiskākajiem, jo tas ir gan svarīgs valstu ekonomiskajai, gan politiskajai attīstībai un drošībai.

Pēc noteikumiem atbildīgo komiteju deputātiem, kas uzklausījuši eirokomisāra amata kandidātus, savs slēdziens ir jādod 24 stundu laikā, un otrdien notiks lēmuma pieņemšana, kas ietekmēs arī trešdienas balsojumu par Eiropas Komisiju kopumā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti