Sansebastjanā būvē vaļu zvejas kuģi pēc 16.gs. parauga

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Vai mūsdienu tehnoloģiju laikmetā iespējams ar rokām uzbūvēt vaļu zvejas kuģi pēc 16.gadsimta parauga un ar to šķērsot okeānu? To apņēmušies pārbaudīt kuģu būvniecības entuziasti Spānijā, tā godinot iespaidīgo basku jūrniecības mantojumu.

Ap 7.gadsimtu baski pirmie pievērsās vaļu medībām komerciālos nolūkos un ilgus gadsimtus ar šo rūpalu bija pazīstami visā pasaulē. Tagad, kad basku pilsēta Sansebastjana jeb Donostija gatavojas Eiropas kultūras galvaspilsētas godam 2016.gadā, par vienu no tās galvenajiem akcentiem kļuvis savulaik slavenā “San Juan” vaļu medību kuģa atjaunošanas projekts.

Pasaijas līcis netālu no Spānijas ziemeļu pilsētas Sansebastjanas 16.gadsimtā bija galvenā vaļu zvejas osta visā Eiropā. Šaurajā un klinšainajā līcītī, kas savieno Ojarcunas upi ar Biskajas līci, tagad biežāk par tirdzniecības kuģiem kursē tūristu laivas, un kādā iepriekš pamestā kuģu būvētavā ūdens malā kopš šīs vasaras iekārtojusies vēsturiska vaļu medību kuģa rekonstrukcijas darbnīca.

„Līdz šim par basku jūrniecības mantojumu varējāt uzzināt tikai muzejos, apskatot priekšmetus plauktos. Mūsu pieeja ir pavisam citāda: mēs izrādām nevis bezpersoniskus priekšmetus, bet gan savu darbu. Šī darba pamatā ir rūpīga izpēte - mēs mācāmies, kā mūsu senči 16.gadsimtā būvēja kuģus, kas devās tālu pāri okeānam. Šajā gadījumā - uz Ņūfaundlendu un Labradoru Kanādā, lai medītu vaļus un zvejotu mencas,” stāsta Šavi Agote - kuģu būvnieks ar mīlestību pret vēsturi un Basku Jūrniecības mantojuma biedrības prezidents.

Pirms dažiem gadiem arhīvos uziets dokuments par basku vaļu medniekiem Kanādā vēsta par Svētā Huana vārdā nosauktā kuģa nogrimšanu kādā vētrā pie Labradoras krastiem. Kuģa vraks aukstajā ūdenī labi saglabājies, un arheologi spējuši dokumentēt katru tā detaļu līdz pat instrumentu atstātajiem nospiedumiem kokā. Līdz šim slavenā buru kuģa replikas būvētas vien pēc veciem zīmējumiem. Tagad pirmo reizi taps patiešām autentiska 27 metrus garās galeonas versija.

Darbnīcā smaržo pēc darvas, vīri no masīviem ozola dēļiem kaļ topošā kuģa detaļas.

„Basku zeme bija jūrniecības lielvalsts ar bagātām kuģubūves tradīcijām, un mums ir svarīgi šo mantojumu nepazaudēt. Tādēļ šeit mēs visu taisām paši, un katra detaļa būs precīza kopija - kalējs kaļ naglas, kādas lietoja 16.gadsimtā, karkasam izmantosim 200 koku no vietējiem mežiem,” stāsta un rāda Šavi Agote, uzsverot, ka viņu mērķis nav tikai saglabāt vēstures mantojumu, bet arī veicināt  attīstību šodien panīkušajā Pasaijas ostas apkārtnē, radot darbus un pievilinot tūristus:

“Apmeklētāju ir daudz, lai gan darbnīca strādā vien trīsarpus mēnešus. Vietējie uzņēmēji jau pamanījuši, ka Pasaiju sāk apmeklēt arvien vairāk cilvēku. Šis nekad agrāk nav bijis tūristu galamērķis, bet tagad tas mainās.”

Kuģi plānots pabeigt divu gadu laikā. Vaļus gan ar to vairs nemedīs. Bet, lai popularizētu kuģa dzimteni un basku jūrniecības mantojumu, “San Juan” replika dosies  uz ostām Eiropā, stāsta Sansebastianas kā 2016.gada Eiropas kultūras galvaspilsētas rīkotāju pārstāvis Eneko Garate:

“Mēs diez vai aizkuģosim līdz Latvijai, bet gribam apmeklēt ostas Britu salās, Nīderlandē, Beļģijā un Francijā. Kopā ar mums ceļos mākslinieki, un katrā ostā rādīsim kaut ko no savas kultūras programmas. Šis kuģis būs tāda kā Sansebastjanas mobilā vēstniecība.”

“San Juan” komanda plāno doties arī pāri okeānam uz Labradoru Kanādā, kur piekrastes ūdeņos jau gandrīz piecsimt gadu guļ oriģinālā kuģa vraks.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti