ES komerciālos strīdos patērētāji, iespējams, vieglāk varēs atgūt naudu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Eiropas Parlamenta (EP) likumdošanas komiteja apstiprinājusi priekšlikumu, kas paredz izmaiņas tā sauktajā Eiropas Procedūrā maza apmēra prasībām. Šīs procedūras mērķis ir vienkāršot nelielu naudas summu piedziņu Eiropas Savienības robežās, tādējādi ļaujot pilnvērtīgāk strādāt Eiropas vienotajam tirgum.

Aizvien populārākiem kļūstot pirkumiem un darījumiem Eiropas Savienības robežās, tostarp arī internetā, aktuālāks kļūst arī jautājums, kā piemēram, rīkoties, ja internetā nopirktā prece ir brāķis, bet pārdevējs naudu atdot atsakās. Savas taisnības pierādīšana svešas valsts tiesā patērētājiem un arī maziem komersantiem var būt stipri apgrūtinoša, tāpēc jau vairākus gadus šādu prasību piedziņai strādā tā sauktā Eiropas Procedūra maza apmēra prasībām. Eiropas Parlamenta likumdošanas komiteja ir atbalstījusi Eiropas Komisijas priekšlikumus, kas procedūru padarīs vēl ērtāku komersantiem un iedzīvotājiem. Kā iepriekš norādīja Eiropas Komisijas pārstāve Pia Ahrenkilde Hansena, nozīmīgākā pārmaiņa procedūrā ir maksimālās prasības sliekšņa palielināšana līdz 10 000 eiro:

"Šī ierosinājuma mērķis ir padarīt patērētājiem vieglāku iespēju atgūt salīdzinoši nelielas naudas summas komerciālu strīdu gadījumos. Agrāk šāda vienkāršota kārtība attiecās uz summām līdz 2000 eiro, bet mēs to ierosinājām palielināt līdz 10 tūkstošiem eiro. Šī sliekšņa paaugstināšana ievērojami palīdzēs mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, jo padarīs ievērojami lētāku un vienkāršāku iespēju atgūt savu naudu strīdīgos gadījumos."

Eiropas Parlamenta komiteja sākotnējo ierosinājusi gan ir papildinājusi ar normu, kas noteiks, ka no fiziskām personām šādā veidā nevarēs piedzīt vairāk par 5000 eiro. Tomēr, kā pievērsa uzmanību Pia Ahrenkilde Hansena, praktiski visi iedzīvotāji iegūs no procedūras vienkāršošanās.

"Pirmkārt jau ierosinājums ievērojami samazinās birokrātisko procedūru, formalitāšu un papīru apjomu, un dažkārt arī ceļošanas izmaksas. Tagad šī vienkāršotā kārtība attieksies uz ievērojami plašāku klientu loku. Šie notikumi attieksies praktiski uz visiem patērētājiem un uzņēmumiem Eiropas Savienības robežās. Tiesa, prasības izvirzītājam tāpat kā līdz šim joprojām būs tiesības nākt klajā ar savu prasību arī atbilstoši dalībvalstu nacionālajā likumdošanā noteiktajai kārtībai. Tomēr kopumā šis ir piedāvājums Eiropas patērētājam, kas stiprina viņa tiesības," skaidro Pia Ahrenkilde Hansena.

Tiek prognozēts, ka īpaši ieguvēji no jaunās kārtības varētu būt mazie uzņēmēji. Kā norāda Ungārijas vīndaris Mihalijs Endre Fekete - jebkurš neapmaksātais rēķins viņa nelielajam ģimenes uzņēmumam var izvērsties par nopietnu pārbaudījumu, jo uzņēmumam ir sarežģīti piedzīt parādus, piemēram, no ārvalstīm. Iepriekš šīs problēmas dēļ fermerim piederošā vīna darītava pat bija spiesta pāriet uz priekšapmaksas iekasēšanu.

"Mēs nosūtījām rēķinu pircējām, un viņš nesamaksāja. Uz kādu laiku viņš vispār pazuda, un mums nācās meklēt starpnieku, kurš saveda mūs kopā, un tikai viņam izdevās piespiest pircēju samaksāt. Bet tolaik tā bija ļoti nopietna problēma, un mums nācās ieviest priekšapmaksu savos norēķinos, un pircējam tagad jāmaksā, vēl pirms vīns pamet vīna darītavu," savu pierredzi atceras Fekete.

Eiropas Parlamenta likumdošanas komiteja norāda – pēc līdzšinējām aplēsēm, Eiropas Procedūra maza apmēra prasībām ir samazinājusi pārrobežu tiesvedības izmaksas Eiropas Savienībā pat par 40%, bet piedziņas procesa ilgums ir sarucis no vidēji diviem gadiem un pieciem mēnešiem līdz aptuveni pieciem mēnešiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti