• Otrdiena, 2017. gada 28. marts
  • Vārda diena: Ginta, Gunda, Gunta
Rīgā +3°C, R/ZR vējš 4.5m/s

Eiroparlamentā cenšas panākt auto izmešu pārbaudes arī uz ceļa

Ieteikt šo rakstu

| Ārzemēs

Eiropas Parlamenta deputāti vēlas, lai automašīnu izmešu apjoms turpmāk tiktu pārbaudīts ne tikai laboratorijā, bet arī uz ceļa. Šis jautājums kļuva aktuāls pēc skandāla ap uzņēmuma “Volkswagen” krāpšanos ar dīzeļdegvielas dzinēju izmešu apjomu. Vienošanos par jaunām prasībām atbalstīja Iekšējā tirgus komitejas locekļi. Tomēr pirms galīgās jauno prasību ieviešanas dzīvē vēl ir gaidāmas smagas cīņas.

Skandāls ap automašīnu koncerna “Volkswagen” krāpšanos ar dīzeļdegvielas izmešu apjomu ir licis Eiropas Parlamenta deputātiem sarosīties un vienoties par nepieciešamību pēc stingrākām automašīnu pārbaudēm.

Eiroparlamentārietis Krišjānis Kariņš, kurš darbojas īpašajā šim skandālam veltītajā parlamentārās izmeklēšanas komitejā, uzskata, ka stingrāki testi palīdzēs labāk saprast patieso dīzeļdzinēju izmešu apjomu: “Tagad Eiropā mēs grozām normas, kādā veidā pārbauda automašīnas.

Līdz šim tas notika tikai laboratoriski. Turpmāk tas būs gan laboratoriski, gan braucot uz ceļa.

Pēdējos gados ir arī tehnoloģijas, kur aparatūru var iemontēt braucošā automašīnā un pārbaudīt, kādi ir izmeši, kad brauc pret kalnu, brauc ātrāk vai lēnāk, pa pilsētu, pa autostrādi.”

Par jauno prasību izstrādi ir atbildīgs britu izcelsmes deputāts Daniels Daltons. Viņš uzsver – jaunās normas tiks ieviestas dzīvē, tās dos iespēju Briselei labāk uzraudzīt, cik cītīgi dalībvalstu atbildīgie dienesti pārbauda automašīnu izmešu apjomu.

“Valstīm tiks uzlikts par pienākumu veikt zināmus automašīnu testus, kas līdz šim netika darīts. Un Eiropas Komisija pārbaudīs, vai viņi tos tiešām veic. Un vēl pirms tam valstīm būs jāiesniedz Eiropas Komisijai plāns, kas paskaidros, kādus testus viņi gatavojas veikt. Tas ļaus saprast, vai šīs pārbaudes ļauj sasniegt vajadzīgo rezultātu. Tajā pašā laikā pastāvēs arī neatkarīgs audits,” saka Daltons.

Tomēr no idejas par vienotās Eiropas automašīnu testēšanas aģentūras izveidi deputāti pagaidām ir atteikušies. Daltons uzskata, ka šādas iestādes nodibināšana aizņemtu vairākus gadus un radītu nevajadzīgu birokrātiju. Daudzi citi deputāti tam gan nepiekrīt un uzstāj, ka veiksmīga uzraudzība ir iespējama, tikai izveidojot Eiropas līmeņa iestādi, kas būtu neatkarīga no likumdevējiem un valdībām.

Savukārt Kariņš paredz, ka jaunie izmešu ierobežojumi ar laiku liks samazināt dīzeļdegvielas automašīnu skaitu: “Tas nenozīmē, ka dīzeļtehnoloģijas izbeigsies. Tas nozīmē, ka turpmāk vieglo pasažieru automašīnām, kam būs dīzeļdzinēji, tur būs papildus nepieciešami filtri. Tas būs nedaudz dārgāk, kas droši vien nozīmē, ka dīzeļi vairs būt tikai tādas lielākas litrāžas vai dārgākas automašīnas.

Gaidāms, ka mazās automašīnas pāries uz benzīna hibrīda variantiem vai uz pilnīgu elektrifikāciju.”

Tas, vai jaunā automobiļu testēšanas kārtība kļūs par realitāti, lielā mērā būs atkarīgs arī  no dalībvalstīm, kas vēl nav spējušas vienoties par savu nostāju. Eiropas Savienības rūpniecības komisāre Elžbeta Beņkovska nesen atzina, ka automašīnu ražotāji nebūt nesteidz laboties. Savukārt valstu valdības pēc būtības aizsargā šos uzņēmumus, jo tie rada darbavietas.

“Diemžēl pēc 18 mēnešu diskusijām es joprojām nejūtu, ka dalībvalstu vai industrijas pieeja un attieksme pret šo izmešu skandālu būtu mainījusies. Man nešķiet, ka viņi piekrīt mums, ka šī ir viena no nopietnākajām problēmām un arī viens no lielākajiem pēdējā laika skandāliem Eiropā,” norāda Beņkovska.

Atgādināsim, ka Amerikā “Volkswagen” bija spiests izmaksāt patērētājiem prāvas kompensācijas par krāpšanos ar dzinēja izmešu apjomu. Tomēr Eiropā uzņēmums atsakās to darīt.

Pievienot komentāru

Pievienot atbildi

Komentēt vari arī ar savu draugiem.lv vai Facebook profilu!

Atlikušo simbolu skaits: 1000