Jānis Siksnis: Par Pieci.lv un reitingiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Latvijas Raidorganizāciju asociācija (LRA) ir nosūtījusi atklātu vēstuli Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei (NEPLP) un Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai (.doc), kurā aicina izvērtēt Latvijas Radio jauniešu satura platformas "Pieci.lv" darbības pirmos rezultātus un to atbilstību valsts piešķirtajam finansējumam.

Jautājumi ir pietiekami nopietni, lai uz tiem atbildētu un vēlreiz kliedētu saistībā ar „Pieci.lv” izskanējušos pieņēmumus, puspatiesības un aizspriedumus. Taču sākotnēji vēlos norādīt uz neprecizitātēm LRA vēstulē:

  1. Radiostacija ar nosaukumu „Latvijas Radio 5 – Pieci.lv” ar pilnu programmu FM apraidē skan nevis gadu, bet tikai kopš šā gada 31.marta;
  2. Radio koncepcijā solīti nevis 40%, bet 30% procenti latviešu mūzikas īpatsvara, ko LR5 arī godprātīgi pilda;
  3. Atsauces uz TNS radiostaciju reitingiem ir nekorektas, jo publiski pieejamajā LR5 Sabiedriskajā pasūtījumā 2014. gadam ir skaidri definēta mērķauditorija no 15-30 gadiem nevis 12-24 kā tas rakstīts LRA vēstulē;
  4. Sabiedriskajā pasūtījumā minēts, ka “Pieci.lv” pirmā gada mērķis ir piesaistīt 100 000 minētās vecuma grupas auditoriju ne tikai FM apraidē, bet tai skaitā arī interneta vidē un kopīgi ar Latvijas Televīziju (LTV) veidotajos TV raidījumos.

Dokumenti

LRA vēstule NEPLP, Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai

Lejuplādēt

35.5 KB

Ja reiz esam solījuši gada laikā sasniegt 100 tūkstošu auditoriju visās platformās, tad atsevišķi skaitļi parāda, ka esam šī mērķa sasniegšanai pavisam tuvu vai pat to pārsnieguši jau šobrīd. Bet konkrēti:

Atzīstu, ka pirmie FM reitingi nav glaimojoši un līdz galam ar tiem apmierināts neesmu. Attaisnojumus tiem nemeklēšu ne piesātinātajā radio tirgū, kur jaunām stacijām īstermiņā ir grūti izveidot noturīgu klausīšanās paradumu, ne arī reklāmas kampaņas trūkumā.

Mans uzstādījums pašā sākotnējā posmā bija attīstīt kvalitatīvu jauniešu veidotu saturu, nevis dzīties pēc reitingiem. Tas gan nemazina tūlīt veicamā darba apjomu satura pilnveidošanā un auditorijas piesaistīšanā.

LR5 ir ilgtermiņa projekts jauniešu auditorijas piesaistīšanā sabiedriskajiem medijiem. Gan es personīgi, gan pārējie „Pieci.lv” kolēģi pilnībā apzināmies uz sevi uzliktās atbildības nopietnību.

Vienlaikus vēlos uzsvērt, ka Latvijas Radio 5 – Pieci.lv konceptuālais uzstādījums joprojām ir pareizs.

Paskaidrošu kādēļ:

  1. Pieci.lv muzikālajā saturā 30% ir Latvijā radītu skaņdarbu pārstāvniecība. Īpašs uzsvars tiek likts uz jauno mūziķu darbiem, kam cerības gūt ievērību komercradio ir ļoti minimālas. Kā piemēru varu minēt Latvijas hip-hop kultūras izpildītājus, kas regulāri izskan arī Pieci.lv pamatrotācijā.
  2. Latvijas Radio ar šo projektu veicina jaunas, profesionālas žurnālistu paaudzes veidošanos, ko reitingos nevar izmērīt, bet sabiedrībai tas ir ļoti svarīgi. LR5 raidījumā “Domnīca” pēcpusdienās jaunieši debatē par sociāli svarīgām tēmām, analizē izglītības un ekonomikas jautājumus. Īpaši var izcelt piedalīšanos “Baltijas ceļam 25” stāstu veidošanā un nupat arī pasaulē populārās faktu pārbaudes rubrikas “Melu detektors” izstrādē. Daži no šiem žurnālistiem jau iekļāvušies Latvijas Radio ikdienas darbā.
  3. Neesam aizmirsuši par jauniešu vidē svarīgākajām subkultūrām. Spilgts piemērs tam ir sadarbība ar aktīvā dzīvesveida zīmolu "Ghetto Games", kas aicina jauniešus pavadīt laiku lietderīgi – sportojot, kustoties un citā veidā izpaužot savu personību. Arī subkultūras iekļaujošais radio “NABA” līdz ar apraides tīkla paplašināšanu ieguvis jaunus klausītāju.
  4. Kā mediju partneris profesionāli atspoguļojam jauniešu auditorijai svarīgus notikumus. Šogad bijām vienīgie, kas nodrošināja "Piens Fest" koncertu translācijas Lucavsalā, skolēnu vidū populāro ZZ čempionātu "Arēnā Rīga". Bet visvairāk esmu lepns par “Positivus TV”, kas, sadarbībā ar "Lattelecom", bija lielā mērā tieši „Pieci.lv” komandas īstenots projekts. Saskaņā ar "Lattelecom" datiem, savos televizoros festivāla koncertus, intervijas un reportāžas vēroja aptuveni 140 000 mājsaimniecību.

Vēlos uzsvērt arī „Pieci.lv” panākumus jauniešu vidē populārajā komunikācijas līdzeklī sociālajos tīklos.

Profesionāļu sastādītajā ietekmīgāko zīmolu topā jūlijā esam sasnieguši 10. vietu tviterī, apsteidzot pat tādu mediju milžu kā apollo.lv, Radio SWH un Ir.lv kontus.

Mūsdienīgo piegājienu satura “izplatīšanai” apliecina arī strauji augošais sekotāju skaits sociālajā tīklā "Instagram", kur ietekmes ziņā “Pieci.lv” var lepoties ar 6. vietu. Lieki piebilst, ka to visu esam panākuši, ievērojot sabiedriskā medija ētiskās normas un bez lamu vārdiem.

Solījums izveidot stabilu platformu ikvienam sabiedriski aktīvam jaunietim ir izpildīts. Turpinājumā gribu atspēkot citas komercradio lobistu vēstulē paustās bažas par apdraudējumu radio reklāmas tirgum, ko varētu radīt “Pieci.lv” potenciālie reitingi nākotnē.

Kā vadītājs uz Latvijas Radio joprojām raugos no sabiedrības interešu nevis biznesa perspektīvām, tādēļ par prioritāti allaž izvirzīšu atbildīga un atraktīva satura veidošanu jaunieša auditorijai. Daudzi komercmediji to uz savas ādas ir izbaudījuši kā sarežģītu un finansiāli neizdevīgu procesu. Visiem ir zināms, ka atskaņot populāras dziesmas ir daudz lētāk un vienkāršāk. Turklāt LR5 ir pirmais sabiedriskā medija kanāls, kur komercreklāma netiek atskaņota.

Saglabājot atbilstošu valsts finansējumu, LR5 būs brīvs no reklāmas, vienīgo papildu finansējumu piesaistot jauniešu auditorijai svarīgu pasākumu atspoguļošanā.

Pašreiz “Latvijas Radio 5 - Pieci.lv” piešķirtais valsts finansējums ir adekvāts. Tas ir pielīdzināms pārējām Latvijas Radio programmām. Man nav šaubu, ka līdzekļi tiek tērēti saimnieciski. Trīs lielākās pozīcijas veido apraide, radiostacijas un multimediju tehniskie risinājumi, kā arī satura veidošana. Pirmajā gadā piešķirtajā “pusmiljonā” iekļauti arī vienreizējie tēriņi – iekārtām un telpām. Nākamajos gados piešķirtā summā ir ievērojami mazāka. Vēlos atspēkot pārmetumus par finansiālo lietderību.

LR1, LR2, LR3, LR4, lsm.lv pēc savas būtības domātas dažādām, bet vienlīdz svarīgām auditorijām. LR5 ir domāts jauniešiem, kas ir ne mazāk svarīga sabiedrības grupa, jo veidos Latvijas nākotni.

Latvijas Radio šajā projektā ir pierādījis spēju pielāgoties straujām izmaiņām. Vēl pirms gada valdība nebija izšķīrusies par atbalstu jauniešu sabiedriskajam medijam. Uz stabilām sliedēm to esam izveidojuši īsā laika sprīdī un esam bijuši gatavi arī citiem pavērsieniem. Ja vēl gada sākumā ar Zaķusalas kolēģiem plānojām kopīgu rīta šovu LTV7, tad šobrīd Ukrainas notikumu kontekstā par prioritāti izvirzītā informatīvi izklaidējošā programma krievu valodā likusi pārskatīt plānus TV raidījuma izveidei. Tagad ar LTV kolēģiem strādājam pie jauniem projektiem.

Vēl aizvien izjūtu gandarījumu par šī projekta realizāciju, kas palīdzējis Latvijas Radio izrauties no pēdējos gados ierastā stīvi konservatīvā tēla. Līdz galam gatava nav arī Rīga, bet perfektā kārtībā uz šīs pasaules nav nekas, tādēļ sūrais darbs ar “Pieci.lv” saturu un reitingiem turpināsies. Taču jau tagad ir vismaz divas labas ziņas. Pirmkārt, jauniešu saturs sabiedriskajā radio ir uz palikšanu, nebaidoties no komerciālā vai politiskā spiediena.

FM apraidi tas būs gatavs atstāt nākamajā dienā pēc tam, kad visā Latvijas teritorijā būs pieejams bezvadu internets par brīvu.

Otrkārt, pateicoties mūsu aktivitātēm, aizsākusies ļoti svarīga diskusija par to, kas ir kas Latvijas mediju tirgū un kādi katram ir uzdevumi. Galvenais, lai saruna ir pēc būtības.

 

 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti